Tuomio riittää, rakkaus kiittää. Tuomiokirkko rakkauskirkoksi. Tuomiokapituli, tuomiorovasti, tuomiosunnuntai ym, tuomioajatukselle perustuvat keskiajan opit nykyaikaisiksi.
Kansa ei enää usko eikä hyväksy rakastavan Jumalan ketään tuomitsevan, vaan sen on kirkko tähän asti tehnyt omavaltaisesti. Jokainen me väärillä
elänvastaisilla teoilla tavallaan "tuomitsemme" itsemme niihin syyn ja seurauksen seuraamuksiin joita niistä syntyy.
Toki ihminen jo lukemattomissa elämissään
on paljon "velkaa" elämälle tehnyt ja "velkojaan" elämän lakien mukaan saa takaisin maksaa. Ja kun ne ymmärretään, eivät ne ole enää mitään tuomioita vaan ilolla maksamme velkojamme pois kun meillä
on "valuuttaa" (voimia) jolla maksaa. Eikä niitäkään kärsimyksin enää välttämättä tarvitse suorittaa, vaan ne voidaan monilla eri "valutoilla" maksaa pois kun vain tahto siihen saadaan heräämään.
Kun autat toista vapaudut itse taakastasi.
Lutherin uskonpuhdistus jäi puolinaiseksi, jota aika on jo pakosta jonkin verran parannellut, mutta ei tarpeeksi. Siksi tämä puhdistus pitää viedä loppuun ja kirkon vapautua niistä keskiaikaisista käsityksista jotka sotivat sitä alkukristillistä ymmärrystä vastaan, jonka valtaan päässyt
alkukirkko tukahdutti ja kirosi aikoinaan ymmärtämättömyydessään.
Takaisin vapauttamaan Jeesuskin
ristinpuulta ja ymmärtämään Hänen alkuperäisiä opetuksia oikein ja syvällisesti, kuten ihmiskunnan suuret henkiset ajattelijat ja ymmärtäjät ovat ne kautta aikain oikein nähneet ja omien henkisten
kokemustensa kautta julkituoneet.
Yhä useampi ihminen nykyaikana on jo omienkin elämänkokemusten
kautta alkanut ymmärtämään niitä elämän lain opetuksia joita Jeesuskin opetti kansalle vielä vertauskuvin.
Näitä elämänlakeja voidaankin ymmärtää vasta kun ymmärretään elämä kouluna, joka hitaasti elämä elämältä kasvattaa meidän ymmärrystämme, sillä
yhdessä elämässä ei paljoa ehditä oppimaan kuten ei peruskoulussammekaan yhdessä vuodessa.
Kieltämällä
jälleensyntymisopin kirkko pimitti länsimailta mahdollisuuden ymmärtää syvemmin elämää. Se myös kielsi kuoleman uhalla lausumasta Kalevalan viisauksia, joissa jälleensyntymäkin ja muitakin Jeesuksen syvällisiä
opetuksia tuodaan julki.Kalevalainen viisaushan on jo enne Jeesuksen aikaa ollut suomalaisilla.
Tästä
johtuu paljolti nykyisin, että kirkon ovet ovat alkaneet paukkua, sillä yhä useampi maailmalla ja nykyisin, varmaan jo yli puolet Suomen kansasta, uskoo ainakin jollain tavoin jälleensyntymään, sillä sitä on jo niin
paljon täälläkin kansalle "ruohonjuuritasolla" tuotu ja tieteellistäkin tutkimusta on olemassa, ja monilla omakohtaisia kokemuksia ja muistoja, etenkin lapsilla.
Se sokeaan uskoon perustuva kirkon opetus on usko''musta niin kauan kun ihminen ei ole päässyt tietoon elämän laeista. Niistä pääsee tietoon
kun ne käsittää, eli toteuttaa elämässään. Kalevala ja Suomen kielikin tuntee nämä syvät elämän lait.
Todellinen elämänusko on ar''mahtava voima joka tuo tiedon varmuuden ymmärrykseen kuten jälleensyntymästäkin.
Itämailla nämä opit ovat säilyneet, mutta koska ihminen kehittyy hitasti niin niitä ei ole sielläkään laajasti tarpeeksi syvällisesti
ymmärretty ja siksi niissä on monenlaisia vääristymiä sielläkin.
Länsimaissa
taas on liikaa lähdetty alemman älyn kehitykseen, jota liikaa korostaen on se johtanut monasti myös älyttömyyteen eikä jumalaiseen järkeen ja ymmärrykseen, jossa tarvitaan myös sydäntä tasapainottajana.
Nyt Suomessa, joka monilla mittareilla on ollut edellä muita maita, on suuremmat mahdollisuudet lähteä tässäkin asiassa näyttämään tietä
parempaan ja toteuttamaan uusi reformaatio kirkonkin piirissä.
Valo
tulee Pohjolasta ja monien tietäjien mukaan Suomesta, on jo vanha ennustus. Monet tietäjät ovat sen akhasasta (luonnonmuistista) lukeneet. Kalevalammekin nämä asiat tuntee ja mikä paradoksaalista, niin materialistinen tiede ei
ole Kalevalan viisautta vielä löytänyt, vaikka on sana sanalta sen tarkkaan tutkinut.
Kirkkokaan
ei vielä tiedä, että se valo tulee olemaan alkuperäinen todellinen kristinusko (Nostradamuksen ym.mukaan), jonka kirkon harhautunut materialistinen johto aikoinaan tuomitsi.
Tämän maailman älykkäät kirjanoppineet ja fariseukset pitävät yhteiskuntaa pystyssä, mutta hullut vievät sitä eteenpäin.
Näin on kirkonkin suhteen.
Meitä on jo tietty joukko, näitä hulluja ja etenkin nuoria, jotka tulemme tuomaan kansan tahtoa ja auttamaan kirkkoa muuttamaan opetuksiaan ja siten pysymään edelleen
koko kansan kirkkona.
Olemme pettyneitä, jos ei meitä tulla kivittämään kuten asiaan
kuuluu ja on ennenkin aina kirkon tapoihin kuulunut.
Näistä asioista tietämättömät
tulevat myös leimaamaan kokemuksestani nämä new age hörhöilyksi, mutta suokaamme tämä kivitys heillekin, kuten niille jotka pitävät ufoja humpuukina eivätkä usko niihin, kun eivät ole niitä nähneet
ja siten ymmärtäneet.
*********************************************************
Jos näissä sanoissani jotain epätotuutta ilmenee, niin syy on siinä kuten Kalevala ilmaisee:
"Ken se kieltäni kirosi, kenpä ääntä ärjähteli; soimasi sorisevani,
lausui liioin laulavani, pahasti pajattavani, väärin virttä vääntäväni.
Elkätte, hyvät imeiset, tuota ouoksi otelko,jos ma, lapsi, liioin lauloin, pieni, pilpatin pahasti!
En ole opissa ollut, käynyt mailla mahtimiesten, saanut ulkoa sanoja, loitompata lausehia.
Vaan kuitenki kaikitenki la'un hiihin laulajoille, la'un hiihin, latvan taitoin, oksat karsin, tien osoitin.
Siitäpä
nyt tie menevi, ura uusi urkenevi laajemmille laulajoille, runsahammille runoille, nuorisossa nousevassa, kansassa kasuavassa".
Kauno Mannonen