Arvoisa Kalevan kansa mainen, runoileva laulavainen..
Tehtäväni on nyt kertoa teille miten Kalevala kuvaa meille
ihmisen jumalaisen kehitystien.
Mutta ensin:
Silloin kun minua ei vielä ollut, en minä mitään ollut, vai
voiko näin olla ? Ei !
Tyhjäst on paha
nyhjäst. Kaikki mikä on, on aina ollut jollakin tasolla. Ilmennykset muodoissa vain vaihtelevat.
Siksi ei mitään uutta auringon alla, paitsi ikuisuus ilmentyneenä aina yhä
uusissa ja uusissa muodoissa. Ihminen mikrokosmoksena ilmentää fyysisellä tasolla
makrokosmoksen esikuvia.
Kun
ilmenemättömässä heräsi ilmennyksen tahto, kaikui olemattomuudessa ensimmäiset
sanat: Minä Olen.
Pitkän pitkän
kaiuttelun
jälkeen Minä Itse eli se Sana
joka olin alussa Isä-jumalan luona olen nyt tullut lihaksi asti ja asun teidän
keskellänne.
Olenko minä se
Isä-jumalan poika vai pojan,pojan,jne. poika, jossa Jumalan kuva: ihmisyys, tämä ihmeell’isyys alkaa pikkuhiljaa ilmenemään.
Minä
Jumalan poikako sikisin pyhästä hengestä,
synnyinkö neitseellisyydestä.
Kärsinkö ja iloitsenko tällä ristilläni kuolemaani asti vain oppiakseni
elämää ja sen lainlaatijaa eet’isyyttä tuntemaan.
Ja nousenko
jälleen kuolleista kehittyäkseni lopulta ikuiseen elämään, Iso’isien suureen
joukkoon luodakseni ja antaakseni osaltani jälleen pojilleni ja pojan pojilleni
oman jumalaisen kuvani kun luon ensin heille uudet taivaat ja uuden maan.
Näinkö ne
sukupolvet ja kehityksen pyörä kulkee.
Kalevala on kokonaisvaltainen kuvaus tästä maailman ja
ihmisen synnystä ja kehitystiestä, ja se tuo aikain ikuisen jumalaisen
viisauden meille suomalaisille kokonaisvaltaisemmin kuin ehkä yksikään toinen
mytologia.
Ja voidaan sanoa,
että se on myös meidän ajallemme ja etenkin meille suomalaisille annettu
niinsanotun uuden liiton eli uuden ajan oppikirja.
HPB oli kuin tämän uuden vesimiehen ajan Johannes Kastaja
eli huutavan ääni korvessa, joka toi meille länsimaisille ajatteluun
heränneille ihmisille jumalaisen viisauden eli theosophian joka Kalevalankin
aukaisee sepposen selälleen.
Ja Kalevala antaa
evankeliumejakin seikkaperäisemmän kuvauksen niistä tiedoista joita
totuudenetsijä tietäjäksi kohotessaan tulee saavuttamaan. Eli näkymättömän jumalaisen
maailman ja sen olentojen tuntemisen, kuten teosofiakin.
Joudun tässä tuomaan teille monille jo hyvin tutuiksi
käyneitä asioita, mutta ainakin omasta kokemuksestani voin sanoa, että mitä
useammin näitä mietin, niin hämmästyttävästi niistä aina löytyy uutta syvyyttä.
Ja sehän on pyhän kirjan tunnusmerkki jos mikä.
Teosofian
aukaiseman Kalevalan avulla me Suomalaiset voimme ymmärtää syvemmin ja
laajemmin myös Marjatan pojan Jeesuksenkin meille antamia syvällisiä elämänohjeita.
Tällä kertaa kun teemamme on ihmisen kehityskaari tuon
Kalevalasta
muutamia olennaisia osia,
jotka osoittavat Lönrootin kokoaman Kalevalan hyvin tämän asian tuntevan.
Ja aivan kuin
vakuudeksi siitä, että Lönrootia inspiroitiin se tiettyyn oikeaan muotoon
kokoamaan on vaikka esimerkkinä ne kuusi kultaista munaa ja rautamuna seitsemäntenä.
Toisinnoissa olisi ollut valittavissa lukuisia eri vaihtoehtoja munien määrästä.
Tai sitten kapioina vihkimyksissä saavutettavat kuusi kultavyötä, seitsemän sinihamosta.
Sattumaltako hän
valitsi oikein. Eihän teosofiaa ollut silloin vielä länsimailla.
Nämä vain nyt
muutamana esimerkkinä lukuisista teosofian mukaisista oikeista valinnoista,
joilla Lönnrotia inspiroitiin.
Ja se, että kyse on uudesta-liitosta tulee kolmesta
ansiotyöstä eli puhdistuksen tiestä,
ja
ensimmäinen
vihkimys , Pohjolan häät, on niiden jälkeen vasta neljännessä vaiheessa, joka
on sama kuin vanhan-liiton neljäs vihkimys.
Viimeiset tulevat
ensimmäisiksi. Joten Lönrootilla on ollut huomattava merkitys Kalevalan
muotoutumisessa uudelle ajalle oikeaan muotoonsa, johon Väinämöinen on tietäjiä
ohjannut ja runonlaulajat laulaneet, ja jotka runot ovat sitten kansan suussa
aikojen kuluessa moniksi muovautuneet.
Mitä enemmän Kalevalan sanontoihin ja vertauskuviin paneutuu
sitä hämmästyttävämpänä sen viisaus ilmenee. Jo ensimmäiset sanat sisältävät
suuria ajatuksia luomisesta:
”Mieleni
Minun tekevi, aivoni ajattelevi. Lauloaksemme hyviä, parahia pannaksemme”.
Minuus eli se Isä
meidän, sehän meissä persoonallisissa ihmisissä on kaiken uuden todellisen
luomisen eli tekemisen alkujuuri, joka mielen kautta tuo sen tähän aivotoimintaan
ja dualistiseen ajatteluun asti. Ajatteluun joka sitten sotkeutuu helposti
vielä näppäryyteensä ja ampuu monasti ohi osaamatta.
Minuus kuitenkin
tarkoitti: ”Lauloaksemme hyviä, parahia pannaksemme.” Ja voisimme tähän lisätä:
Että aina fyysisellä tasolla asti.
Mehän olemme
vasta ihmisiksi kasvamassa. Ja kuka minussa kasvaa: se olen Minä eli Minuus
minussa olemaan täällä ihmisiksi.
Geneettiset
sukulaisemme saksalaiset sanovat Ich minästä, suomalainen minä ih’minen.
Kalevala alkaa, niin kuin Raamattukin maailman luomisella,
ja jatkuu sitten ihmisen kehitystienä kohti ihmisen luomista ja jumalaista
päämäärää.
Kalevala vain
tulee vertauskuvissaan lähemmäksi ihmisen ymmärrystä. Se ei tee luomisesta
mitään ihmeluomista kuten Raamattu.
Siksi otan sen
tähän alkuun, se kun selittää sitten meille monia muitakin
ihmisiksi kasvamisen kaavoja.
”Olipa impi ilman
tyttö, kave luonnotar korea. Piti viikoista pyhyyttä, iän kaiken impeyttä ilman
pitkillä pihoilla, tasaisilla tanterilla.”
Ilman
tyttö. Ilmalla ja sen liikkeellä tuulella Kalevala kuvaa henkeä, tajuntaa.
Hengen tasaisilla, eli muotoa vailla olevilla tantereilla ajattomuudessa eli
iankaikkisuudessa. Impi eli ilmennyksen kohtu sitten:
”Ikävystyi
aikojansa ouostui elämätänsä, aina yksin ollessansa, impenä eläissänsä.”
Ilmenemättömässä
heräsi ilmennyksen tahto. Aivan kuten taiteilijalla inspiraatio, jolle hän
haluaa muodon antaa. Mehän emme voi muuta tietää kaiken takana olevasta
jumaluudesta, kuin että siinä on ilmenemisen mahdollisuus.
”Jop’ on
astuiksen alemma, laskeusi lainehille, meren selvälle selälle, ulapalle aukealle.”
Tätä impeä
sanotaan myös veen emoseksi eli aineellisuuden kehdoksi, joka sitten Jumalankin
tai Jumalan Pojan synnyttää.
Meri on kreikaksi
mare ja monikossa maria, äiti on mater ja aine materia. Jeesuksen äiti Maria
osoittautuu näin aivan oikein valituksi nimeksi.
Aineellisuuden jumalaisesta synnystä on siis
kyse.
Kuitenkaan mitään
ei voi syntyä ellei henki ja aine, rajaton ja rajallisen mahdollisuus suhtaudu
toisiinsa jollain salaperäisellä tavalla.
Kalevala sen
salaisuuden kuvaa perin inhimillisesti.
”Tuli suuri tuulen puuska, iästä vihainen ilma; meren
kuohuille kohotti, lainehille laikahutti. Tuuli neittä tuuitteli, aalto impeä
ajeli ympäri selän sinisen, lakkipäien lainehien; tuuli tuuli kohtuiseksi, meri
paksuksi panevi.”
Vasta tästä
hengen ja alku-aineen yhtymisestä ilmennys voi alkaa, ja Impi tulla raskaaksi.
Kovissa vatsanvaivoissa
ja tuskissa tulisen synnyn Impi Ukko ylijumalaa rukoilee ja pyytää apuun,
päästämään piian pintehestä vaimon vatsan vääntehestä.
Ja Ukko tulee,
lintuna, sotkana eli jumalaisena rakkauden ajatuksena. Erilaisilla linnuilla Kalevala
kuvaa eri tajunnantiloista nousevaa ajatusta.
Sotka vesilintuna
kuvaa tunteesta nousevaa, ja tässä tapauksessa jumalaisen luovasta rakkauden
tajunnasta nousevaa. Sama lähde mistä taiteilijankin kokema syvä inspiraatio
tulee.
Sotka etsii pesän
sijoa muniakseen seitsemän munaansa eli luodakseen seitsemän ilmennyksen,
olemisen tasoa.
Kuusi kultaista
näkymätöntä, rautamunan seitsemännen eli tämän fyysisen tason. Sotka munii ja
hautoo ne Veen Emosen polven päälle, josta karskahtavat veteen ja murenevat,
voisi sanoa alkuatomeiksi.
Muuttuivat munat
hyviksi, kappalehet kaunoisiksi: munasen alainen puoli, alaiseksi maaemäksi,
munasen yläinen puoli yläiseksi taivahaksi.
HPB sanoo, että
muna symbolisoi kaiken ilmennyksen alkuperäistä muotoa atomista maapalloon,
ihmisestä enkeliin.
Ihminenhän on
henkenä pallo, mutta ilmenneenä kuutio ja
kuutio avattuna risti. Kun ihminen syntyy maailmaan: tapahtuu siinä
ympyrän neliöiminen, mikä matemaattisesti lienee mahdotonta: johtuen piin
salaisuudesta. Ja siksi myös luomisen salaisuus pysyy vielä piilossa ihmisiltä.
Mutta jotta tämä
salaisuus, henki, astuisi elämän ilmennyksiin tarvitaan vielä yksilöllinen
Minuus, joka ottaa luomistyön eläviin muotoihin, luomakuntiin, tehtäväkseen, ja
silloin syntyy, voitaisiin sanoa, ensimmäinen Väinämöinen, joka oli jo valmis
syntyessään.
Yöllä syntyi
Väinämöinen Ilmattaresta veen emosta, päivällä pajasen laati. Tässä kaikui
vasta se ensimmäinen Minä Olen avaruuden yksinäisyydessä. Logos joka kaiken
elollisen luo. Se oli se ainosyntyinen, yksin Jumaluudesta syntynyt, poika.
Jonka vastaavuuden kirkko liitti Jeesuksenkin syntymään.
Nyt vasta sitten
luodaan eri luomakunnat, ihmiskuntaa unohtamatta.
Tämä maailman munasta syntyvä maailma ilmenee lukuisissa eri
kulttuureissa.
Esimerkiksi
kiinalaiset kertovat, että kaiken alussa, kun kaikki vielä oli autiota ja
pimeää, tuli äärettömästä maailmanmunasta, joka itsestään halkesi kahtia, esiin
inhimillinen olento nimeltä Punku Wong. Punku Wong muodosti munankuoren yläpuolesta
taivaan, ja alapuolesta maan.
Muinaisegyptiläisen käsityksen mukaan olevaisuus syntyi munasta, jonka
Iibis lintu eli jumala Thot muni veden pinnalla kelluvaan pesään ja josta tuli
esille auringonjumala.
Tuuli eli henki
on myös hedelmöittäjänä monissa maailmansyntytaruissa.
Näistä muistako sitten Kalevala on kopioitu tulee helposti
mieleen.
Tuskinpa.
Kalevala kuvastelee ennemminkin niitä
alkuperäisiä, jo Atlanttilaiselta ajalta peräisin olevia tietoja, joita
suomalaiset sitten kertoilivat Aasian ja Euroopan alkuasukkaille tuossa 5-6000
vuotta sitten, kun me idästä silloin läksimme tätä Eurooppaa sivistämään.
No niin nyt kun tiedämme miten kaikki saa syntynsä niin
ylhäällä kuin alhaallakin voimme ruveta tarkastelemaan tätä luomisen ihmettä
ihmisen kehityksessä.
Me voimme
kehityksen jakaa ainakin kahteen huomattavaan pääluokkaan nimittäin evoluution
ja tajunnan kehityksiin.
Ja ihmisenä
kehittyminen on nimenomaan tajunnan kehitystä.
On sanonta, että Jumala pyrkii ihmisen yhteyteen ja
ilmenemään ihmisessä paljon intensiivisemmin kuin päinvastoin.
Tämän Kalevala on
huomioinut rikkaassa vertauskuvallisuudessaan, jotka samat kuvat monesti
voidaan tulkita jumalan ihmiseen tai ihmisen jumalan yhteyteen pyrkivinä.
Jumalaisen
tajunnan lähestymistä ihmiseen kuvataan hyvin esimerkiksi tulen ja raudan
syntyrunoissa.
Niin kauan, kun
ihmiskunta vielä eli paratiisitilassaan eikä ollut vielä lähtenyt herkuttelemaan
paratiisin omenalla, olimme jumalaisen minuutemme pyhän tulen valaisemia. Kalevala
kuvaa sen näin:
Neiti pitkän
pilven päällä, Impi ilman partahalla. Tuota tulta tuuitteli, valkeaista vaapotteli.
Kultaisessa kätkyessä, hihnoissa hopeisissa.
Mutta tämä
lapsuuden tila ei kauaa jatku, vaan ihmiskunnan on astuttava puperteetti-iän
tunteiden ja himojen Eevan eli lemminkäis-voimien riepotukseen.
Ihminen jakautuu
kahteen sukupuoleen, jolloin älystä nouseva ajatus eli mies ja tunteesta
nouseva eli nainen yhtyessään aiheuttavat kaikenmoiset vaikeudet ja kärsimykset
ihmiskunnassa, kuten puperteetti-iän nuorissakin.
Kalevala sen
kuvaa kuinka tämä tuli tältä immeltä sitten putosi:
”Kirposi tulikipuna, suikahti punasoronen, läpi läikkyi
taivosista, puhki pilvistä pirisi, läpi taivahan yheksän, halki kuuen
kirjokannen”.
Kalevala kuvaa
tämän yhdeksännen taivaan hauskasti luojan kellariksi eli Hänen alimmaksi
kylmimmäksi tasokseen.
Sieltä mehiläinen
mm. haki hengen Lemminkäisenkin jälleensyntymään. Sieltä me jokainen
jälleensynnymme tänne maan päälle halki kuuen kirjokannen eli kuuen kultaisen
näkymättömän tason kautta.
Tämän putoavan
tulen sitten nielee sinervä siika jonka niellee kuuja eli järvilohi, tämän taas
nielee hauki.
Tällä tavoin
kuvataan kuinka tämä jumalainen tuli kätkeytyy yhä syvemmälle eläimelliseen
luontoomme, josta sen vasta aikanaan Päivön Poika Kristus isänsä taivosta
pudottamalla kultaisella puukolla jälleen vapauttaa.
Tämä ei kai
liiemmälti selityksiä kaipaa.
Sitten Kalevala kuvaa ihmisen
tajunnallisen
ymmärryksen
eri tasoja seuraavasti:
”Ukko ilmoinen
Jumala, hieroi kahta kämmentänsä, mykelti molempiansa vasemmassa polven päässä.
Siitä syntyi kolme neittä, koko kolme luonnotarta rauan ruostehen emoiksi, suu
sinervän siittäjiksi.
Neiet käyä notkutteli,
astui immet pilven äärtä utarilla uhkuvilla, nännillä pakottavilla. Vanhin
lypsi mustan maion. Siitä syntyi meltorauta. Keskimmäinen valkean valutti, siit
on tehtynä teräkset. Kolmas puikutti punaisen, siit on saatu rääkyrauta”.
Näin syntyivät
ihmisen kolme tajunnan tilaa: sisä- uni- ja päivätajunta.
Lypsit maille, lypsit soille, lypsit vienoille vesille.
Ihmisen
päivätajuinen äly, rääky-rauta, virui
pitkään suossa eli tunteessa, maana vedessä, kuten suo on maata ja
vettä.
Ikävystyi pitkään
makoiltuaan ja lopulta siinä virisi toiminnan halu. Äly halusi käyä tulta,
vanhempata veikkoaan, tuntemaan.
Mutta tuli
tuhmaksi rupesi, kasvoi aivan kauheaksi: oli polttoa poloisen, rauta raukan,
veikkosensa.
Ikaroskin poltti
siipensä lennettyään liian lähelle aurinkoa.
Rauta pääsi siitä piilemähän pitkäksi aikaa. Mutta lopulta
tämä tuli eli jumalainen järki Seppo Ilmarisena löytää sen suosta ja sanovi:
”Voi sinua rauta raukka, kun olet kurjassa tilassa, alhaisessa asussa. Arvelee
ajattelevi: Mitä tuostakin tulisi, josp’ on tunkisin tulehen”.
Rauta siitä
pelästyy, muistaen edellisen kokemuksensa. Seppo nyt jo rauhoittelee: ”Ellös olko
milläskänä! Tuli ei polta tuttuansa, herjaele heimoansa. Kun tulet tulen
tuville, valkean varustimille, siellä kasvat kaunihiksi, ylenet ylen ehoksi:
miesten miekoiksi hyviksi, naisten nauhan päättimiksi”.
Hyvällä miekalla kuvataan hengen miekkaa.
Tätähän se Jeesuskin tarkoitti sanomalla:
"En
ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan".
Rauhan
ihminen saavuttaa vasta itse, kun ei sohi enää miekalla muita, vaan kuvainnollisesti
pistää sen omaan sydämeensä.
Naisten eli
tunteen päänauhat kuvaavat PE:n mukaan taas älykkyyden suloa. Kauniin tunteen
nauha pään, älyn ympärillä.
Ja Seppo alkoi
rautaa takomaan: niin ”Siinä huusi rauta raukka vannoi ja valitti: ota pois
minut täältä tuskista tulen punaisen”, niin vannon parantavani tapani.
Näinhän monasti
rukoillaan ja ruikutetaan kovissa kärsimyksissä. Liekö elämä itse mallina sanontaan:
”Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee”.
Sanoi Seppo
Ilmarinen: ”Jos otan sinun tulesta, ehkä kasvat kauheaksi, kovin raivoksi
rupeat. Vielä veistät veljeäsi, lastuat emosi lasta.”
Seppo tietää,
että rauta, eli äly yksin jätettynä syyllistyy kaikenlaiseen pahantekoon. Se
pitää ensin karkaista tunteiden karkaisuvedessä, sillä älyn ja tunteen pitää
ihmisessä yhtyä sopusointuiseen yhteiselämään.
Ja siksi elämä on
pistänyt miehen ja naisen välille vetovoiman jonka tarkoitus on tämä sekoitus
aikaansaada,
jotta inhimillisyys meissä
heräisi.
Mutta
kastevedessä, niin kuin oli Jeesuksenkin vesikasteessa, Pyhän-hengen piti olla
läsnä, ja siksi Seppo käski mehiläisen hakea karkaisuveteen simoa taivosesta:
”Kuuen kukkasen nenästä, seitsemän on heinän päästä.
Mikä hieno
vertauskuva avioliitonkin onnistumiselle.
Mutta mehiläinen muuttuukin herhiläiseksi ja tuokin
käärmehen kähyjä, maon mustia mujuja, kusiaisen kutkelmoita, sammakon
salavihoja.
Ihmiskunta ei ole vielä valmis vastaanottamaan Pyhän Hengen
apua, kastetta, vaan se elää vielä eläimellisissä vaistoissaan, pimeää
rautakautta.
Ja kun Ilmarinen
kastaa raudan, älyn, tähän tunteiden sekavaan liemeen, luullen mehiläisen simoa
tuoneen.
”Sai siitä teräs
pahaksi, rauta raivoksi rupesi, petti vaivainen valansa, söi kuin koira
kunniansa. Veisti raukka veljeänsä, sukuansa suin piteli. Veren päästi
vuotamahan, hurmehen hurahtamahan”.
Voiko nykyihmiskunnankaan tiettyä tasoa selkeämmin kuvata.
Tämä ihmisen elämä ja kehitys on edelleen ollut tällä Sepon
alasimella oloa.
Kovimmat iskut ja
hiillostamiset ne meitä eniten ovat ainakin menneisyydessä opettaneet ja
kasvattaneet.
Ehkä olemme jo
ainakin osittain kasvaneet miesten miekoiksi hyviksi, naisten nauhan
päättimiksi. Monet ovat jo karaistu oikeassakin kastevedessä.
Katsotaan sitten miten me voimme Kalevalan mukaan
persoonallisuutena auttaa ja vaikuttaa oman Minuutemme inkarnoitumiseen eli
Jumalamme astumiseen maan päälle tänne fyysiseen maa’ilmaan asti.
Mutta tarkastelemme
sitä nyt persoonallisuudesta käsin.
Pohjan akka eli Lusifer, jolla lienee ollut myös sormensa
pelissä niissä käärmehen kähyissä, maon mustissa mujuissa, on se maallisen
koulumme oppimestari.
Sehän se
viekoittelee ja houkuttelee paratiisin käärmeen lailla meidän ajatusta tunnetta
ja tahtoamme eli Ilmarista, Lemminkäistä ja Väinämöistä tavoittelemaan hänen
ihanaa tytärtään. Mutta ei anna tytärtä ilman muuta, vaan asettaa tiettyjä ehtoja.
Ja ne ehdot ovat
hänen kaste-mujuistaan puhdistuminen. Ne ovat ne kolme tajunnan tilaa, jotka jo
alussa mainittiin: päivä- uni- ja sisätajunta, jotka tulee meidän puhdistaa
siitä painolastista, etten sanoisi synnistä, jolla olemme aikain kuluessa ominaispainoamme
lisänneet.
Niistä
vapautumalla vain voimme nousta jälleen jumalaisen luontomme, oman Pohjanneitomme
yhteyteen.
Ei niin pahaa,
ettei siitä löytyisi hyväkin. Pahankin takana on aina hyvä tarkoitus.
Pohjan-akka, Lusifer, joka sai tämän aasin juoksemaan porkkanan perässä ja oppimaan
kärsimysten koulun kautta elämän lakeja tuntemaan, ohjaa meidät lopulta tavoittelemaan
hänen omaa ihanaa tytärtään, eli Minuuttamme.
Jeesushan puhuu
taivaallisesta ylkästä,
juutalaisuus
kun oli patriarkaalinen.
Kalevala osoittaa tällä olevansa matriarkaalinen, eli
koko’naisvaltainen, tietyssä mielessä aikaansa edellä.
Pekka Ervastkin
sanoi, että siinä on ihmiskunnan toivo, että nainen astuu johtotehtäviin, niin
loppuu verenvuodatuskin.
Hän tarkoitti
tietysti aivan konkreettisesti naista, mutta ennen kaikkea sitä, että nainen on
yleensä intuitiollaan lähemmässä yhteydessä omaan Pohjanneitoonsa, eli
eettiseen omaantuntoonsa, jonka ohjauksessa varmemmin ja nopeammin saavutamme
inhimillisen päämäärämme.
Kalevala opettaa,
että pelkkä tunne eli Lemminkäinen meissä ei yksin onnistu tavoittamaan omaa
Pohjanneitoaan.
Vaan naisessakin
oleva Ilmarinen, joka edustaa jumalaisen tahdon ja viisauden, eli Väinämöisen,
herättämiä älynvoimia, jotka pystyvät jo taivonkin kantta takomaan.
Eli tunnepaatti
tarvitsee tämän peräsimen.
Silloin meissä herää ymmärrys, joka jo foneettisesti on
ympyrä eli jumalainen muoto.
Silloin
aivokurkiainen aktivoituu ja yhdistää meidän vasemman ja oikean aivopuoliskomme
toisiinsa.
Aivotutkimuksen
mukaan se tapahtuu jossain määrin myös, kun kuuntelemme barokki musiikkia eli
ba’rokkia, mikä sananakin jo kuvaa rokin vastakohtaa.
Väinämöinenkin
sanoo Joukahaiselle, kun tämä kehuu ulkoa oppimillaan tiedoilla: ”Lapsen tieto,
naisen muisti, ei oo partasuun urohon, eikä miehen naisekkahan”.
Lapsen tieto
maallisista lie vähäisin, mutta vähätteleekö hän naista. Ei suinkaan. Kalevala
ei missään kohdin aliarvioi naista, vaan pikemminkin päinvastoin.
Naisella Kalevala
ilmentää luonnollisesti ihmisen tunnepuolta, jolla ei yksin sinänsä muistia
lie, vaan muisti asuu meidän tajunnassamme, niin partasuun uroonkin.
Mutta sitten
Väinämöinen sanoo viimeiseksi merkillepantavaa: ”Eikä miehen naisekkahan”.
Tällä hän ilmiselvästi viittaa tietäjäihmiseen, jossa mies
ja nainen ovat jo yhtyneet, jolloin ihmisyys
hänessä jo hallitsee ja hän on myös sukupuolista vapaa.
Mutta päästäkseen
näin pitkälle elämä pistää ihmisen monenmoisiin koitoksiin.
Väinämöinen houkuttelee Ilmarista: ”Sinä seppo Ilmarinen,
takoja iän-ikuinen, lähe neittä noutamahan, päätä kassa katsomahan! Kun saatat
takoa Sammon, kirjokannen kirjaella, niin saat neion palkastasi, työstäsi tytön
ihanan”.
En sitten varmaan
lähe sanoo Ilmarinen kuten nyky-ihminenkin jonka jumalainen tahtopuoli ei ole
vielä herännyt ihmistä innoittamaan.
Ilmarinen kyllä
on jo pitkän tien kulkenut edellisissä elämissään ja tietää, ettei pidä
pohjolaan lähteä neitoa kosimaan ainakaan veneellä vesitse eli tunteen kautta,
tietäen astraalimaailman vaarat.
Siksi Väinämöinen
niin kuin elämäkin käyttää monasti porkkanaa saadakseen meidät liikkeelle.
Väinämöinen kuusitempullaan saa ensin kiinnitettyä Ilmarisen mielenkiinnon ja
huomion hetkeksi olevaiseen, kiidättää hän hänet samassa ilman teitä eli hengen
voimalla Pohjolaan.
Näinhän se on,
kun pystymme mietiskelyssä kiinnittämään huomiomme ihmeelliseen iki-olevaan
kuten Ilmarinen, Väinämöisen loihtimaan kultalatva-kuuseen, ajattelematta sitä,
eli olemaan läsnä nykyhetkessä, voimme tavoittaa asioiden syntysanoja, tai lennähtää
jopa hengen maailmoihin kuten tämän hetken Tollen bestseller kirjakin Läsnäolon
voima opettaa.
Ilmarisen tultua
Pohjolaan Pohjan-akka pyytää häntä taitavana takojana takomaan Sammon. Mutta
kun Ilmarinen sen sitten takoo, ei Pohjan-akka annakaan tytärtään, vaan antaa
kolme ansiotyötä vielä suoritettavaksi.
Sampo eli
eetteriruumiista muodostuva ikuinen käyttövälineemme eli kirkastusruumis
taotaan siis ennen kuin kuljetaan puhdistuksen tie eli suoritetaan ansiotyöt,
tuntuu jotenkin menevän väärin päin.
Nyt on kuitenkin
muistettava, että olemmehan me koko maanpäällisen historiamme ajan takoneet
tätä samporuumistamme, ja sehän se lopulta mahdollistaa yhteytemme omaan
minuuteemmekin, kuten Ilmarinenkin sai sitten aina neuvot Pohjan-neidoltaan:
miten suoriutua ansiotöistä. Suora uuden
liiton ohje.
Ilmarisen
takoessa Sampoa kuvataan siinä hyvin myös ihmiskunnan eri aikakausia ja kuinka
Sampo syntyy vasta viidennellä yrittämällä. Eli viidennen juurirodun viidennessä
alarodussa. Ja eiköhän se silloin ollut Jeesus, joka sen ensimmäisenä tähän
eetteris-fyysiseen tasoon asti organisoi.
Uudessa liitossa
kehotetaankin saavuttamaan ensin yhteys omaan Pohjan-neitoon, ennen kuin
lähdetään karsimaan vikoja itsestämme. Eli pitää ruokkia ainoastaan sitä, mikä
meissä on hyvää ja totuudellista.
Kaikki ansiotyöt
ja Sammon taonnan
yksityiskohdat vielä
vahvistavat tätä ja ovat aivan teosofian mukaisia, kun niiden syvyyteen
paneutuu.
Jeesus organisoi
samporuumiinsa ja koki myös kirkastuksen ennen neljättä Golgata-vihkimystä,
jossa kuolema voitetaan.
Ilmarinenkin
kolmannessa ansiotyössään ylittää tuonen virran ja sen jälkeen vihitään Pohjan-neidon
kanssa.
Lemminkäinen,
joka yltiöpäisesti meni Pohjan-tytärtä kosimaan ei suoriutunut loppuun asti
ansiotöistä, puhumattakaan, että hänen Samponsa olisi ollut vielä valmis.
Ansiotyöthän ovat niin kuin varmaan jokainen tietääkin:
ajatusten ja tunteiden puhdistaminen sekä huonoista tottumuksista ja
taipumuksista vapautuminen.
Ne ovat ne kolme
ensimmäistä askelmaa viis’astumisen tiellä.
Pohjolan häät neljäs ja Samporetki viides, jolloin Sampo
irrotetaan tästä pohjolan kivimäestä, fyysisestä ruumiista, ja lopuksi pirstoutuu
koko ihmiskuntaa auttamaan.
Mutta Kalevala tuo myös olennaisen asian, joka ihmisen on
hyvä aina muistaa, nimittäin: ”Emme me mitänä voine, emme mitänä itsestämme,
ilman armotta Jumalan, toimetta totisen luojan.
Ihminen kuten
Ilmarinenkin selviää jumalaisilla eli teosofisilla neuvoilla kahdesta
ensimmäisestä ansiotyöstä, mutta kolmanteen Lemminkäinen sortuu.
Ilmarinenkin
joutuu vain sivusta katsomaan kun tulinen kokko, jumalainen järki, vaakalintu
valkeainen eli pyhä henki tekee lopullisen vapautustyön, käy valtavan
kamppailun ja pyydystää Ilmarisen sisätajunnan tuonen mustasta joesta suuren suomuhauin,
joka mielii Ilmarisen niellä.
Näin hän pääsee
elävänä ylittämään tuonen eli unohduksen mustan virran, ja on myös siten vapaa
kaikesta eläimellisyydestään.
Tämäkö se
kirkonkin lunastusopin taustana vaikuttaa. Ja sitten ajatellaan, että tähän
asti ei tarvitsisi itse mitään sen eteen tehdä. Pitäisiköhän Kalevalaa saarnata
kirkoissakin.
Kalevalan vihkimystie on lähes identtinen Jeesuksen viiden
elämänohjeen kanssa:
Kaksi ensimmäistä kohdistuu ajatuksen ja tunteen
puhdistamiseen.
Jeesuksen kolmas,
rehellisyyden käsky, kohdistuu vääriin tapoihimme, kuten kolmas ansiotyökin.
Neljäs pahan
vastustamattomuus viittaa dualistisen maailman, hyvästä ja pahasta
vapautumiseen, eli kuoleman alaisen voittamiseen ja todellisen hyvän saavuttamiseen
eli vihkiytymistä oman Pohjan-neidon kanssa.
Viides kehotus
rakastaa kaikkia, kuten samporuumiinkin pirstoutuminen tapahtuu kaikkien
hyväksi. Pohjan-akkakin saa siitä kannen kainaloonsa.
Suomalaisten
luulisi olevan helppoa omaksua teosofinen elämänymmärrys Kalevalan kautta, ja
löytää sen myötä kristinuskonkin syvempi ymmärrys.
Mutta onko toivoakaan,
kun kaksi tyttöä jutteli raitsikassa, ja toinen sanoi toiselle, että nyt hän
ymmärtää Kalevalaa, hän oli lukenut sen englannin kielellä.
Souvot ? Ei
mitään.
Täytyy olla vain Blavatsky,
että sen sieltä ymmärtää.
Kalevala alkaa ja päättyy neitseelliseen syntymään. Ehkäpä
tässä on viittaus myös
siihen, että
syntynyt elämä ei kuole, vaan syntyy jälleen uuteen muotoon, koska elämä on
ikuisesti jatkuvaa kiertokulkua, muodot vain vaihtelevat.
Ihmisen päämäärä
on päästä kosmisen Kristus-tajunnan yhteyteen, niin kuin kaikki ihmiskunnan
suuret opettajat ovat opettaneet.
Sen mistä siinä
on kysymys, sen Kalevala meille kertoo niin, ettei kirkkokaan enää voi väittää,
että Kalevalan viideskymmenes runo on vain kristinuskosta kopio.
Se, että Marjatan
pojassa syntyy Kristus maailmaan ilmenee Kalevalan viimeisessä runossa siten,
että kun vastasyntynyt kaksiviikkoinen poika katoaa Marjatalta ja hän etsii
poikaansa joka paikasta, niin tähti, kuu ja aurinko tulevat häntä vastaan, joilta
hän kysyy poiuttaan.
Aurinko tietää
pojan löytyvän suolta, jossa tämä on vajonneena kainaloitaan myöten: ”
Hänpä
on minutkin luonut
, näille päiville hyville, kullassa kulisemahan, hopeassa
helkkimähän”, sanoo päivyt kosmisesta Kristus-tajunnasta, jota tässä Marjatan
poika edustaa.
Hän se on meidän
aurinkokuntamme Logoksenkin siis luonut ja on se salaperäinen tajunta kaiken
olevaisen takana, jonka tajunnan yhteyteen ihmisenkin kehitys lopuksi johtaa,
niin kuin aurinkokin tiesi Marjatan pojan jo sen yhteyteen päässeen.
Niin kuin Jumalat ovat olleet kerran ihmisiä, niin me
ihmisetkin tulemme kerran Jumaliksi,
Tämän
kieltäminen tietäisi kaiken kehityksen kieltämistä.
Tämän voimme
ymmärtää kun ymmärrämme, että ihmisen todellinen kehitys on tajunnan kehittymistä,
ilmennysten vain vaihdellessa.
Tässä oli nyt vain yksi kymmenistä tavoista kertoa ihmisen
kehitystiestä Kalevalassa, mutta näin tällä kertaa lyhyesti.