Kalevainen viisaus nykyajassa
Koska nyt on kyse kalevaisesta viisaudesta, paneudumme
siihen mitä meiltä edellytetään Kalevalankin mukaan, jotta meistä laulun
mahtajia voi syntyä. Sellaisia kuin Väinämöinen:
Lauloi vanha
Väinämöinen: järvet läikkyi, maa järisi,
vuoret vaskiset vapisi, paaet vahvat paukahteli,
kalliot kaheksi lenti, kivet rannoilla rakoili.
”Jos teillä
olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle:
'Siirry täältä tuonne, ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille
mahdotonta." Sanoi Jeesuskin.
Mikä on tämä todellisen
uskon ja sanan mahti? Teosofia sanoo, että se on jumalainen tahto, joka meissä
voi herätä. Todellinen usko ja jumalainen tahto ovat yksi ja sama asia.
Niin kuin
teosofia, niin myös Kalevala opettaa mitä meidän tulisi tehdä, jotta se usko
meissä heräisi.
Nykyinen Suomen
kansa ei tätä opetusta ole Kalevalasta löytänyt, eikä osannut arvostaa sitä siksi
henkisenä oppikirjana.
Materialistinen
tiede eikä kirkkokunnatkaan ole tätä uskon tietä sieltä löytäneet. Voisi jopa
sanoa, että ulkomailla nykyään Kalevalan arvostus on laajempi kuin meillä,
koska Kalevala aukeaa syvällisesti vain teosofisen aatemaailman avulla, ja teosofeja
on maailmalla jo paljon.
Joten siis lukemalla
teosofisia kirjojako Kalevalankin viisaus meille paljastuu? Näinkö helppoa se
onkin?
Tiede on
tarkkaan sana sanalta Kalevalan tutkinut, eikä ole sieltä juuri viisautta
löytänyt, pelkkää pakanallista tarua, taikauskoa ja ihmisten jokapäiväistä
kansanperinnettä vain.
Ovatko siis
teosofit viisaampia, kun löytävät Kalevalan vertauskuviin kätkettyä syvällistä
ikiaikaista jumalviisautta sieltä.
Tuskinpa
viisaampia, sillä pelkällä tiedolla ja lukemisella ei viisaaksi tulla, mutta
heillä on suuremmat mahdollisuudet kuin materialistisen tieteen oppineilla päästä
ymmärtämään miten viisauden lähteille päästään ja löydetään tie.
Tekstit
aukeavat myös yhä syvemmin ja syvemmin mitä enemmän niitä elämässään pohtii ja pyrkii
noudattamaan.
Meidäthän on
luotu Jumalan kuviksi, ja siksi meistä on löydettävissä tämä jumalainen lähde
jokaisesta.
Mutta jos joku
ottaa musta kuvan, niin siitä tulee pelkkä musta’kuva, minä kun en ole vielä valaistunut
tästä jumaluudestani.
Se musta kuva
ei kerro paljoakaan minusta, puhumattakaan Minuudestani. Mustassa ei ole
hengenvalo meille näkyvänä läsnä, kuten ei minunkaan persoonallisuudessani,
joten tästä Jumalan kuvastani saa vain irvikuvan aisteilla ja ulkoisilla
vempaimilla. Mutta Minä Itse olen aivan jotain muuta.
Tiede tutkii kuitenkin
syvällisesti kuolleita mustia kirjaimia, eikä vielä pysty näkemään pyhien
kirjojen sitä valkeaa aluetta rivien välissä, johon on kätketty syvällistä jumalaista
viisautta sitä ymmärtäville.
Älykäs
ihminenhän ei välttämättä ole viisas. Akateeminen oppineisuus pikemminkin monesti
vie yhä syvemmälle materialistiseen maailmankuvaan, ja siten kauemmaksi
viisastumisen tiestä, kuten Kalevalassa Joukahaisen. Ehkäpä siksi älykkäistä
insinööreistä on niin paljon vitsejä väännetty.
Mutta se mikä
koulunkäynnissä on hyvää, on se että oppii keskittyneesti ajattelemaan. Sillä
ajatuksen hallinnasta henkinen tiekin alkaa.
Ihmiset ovat
nyt kouluissa saaneet älyään herätellä, mutta älykkääseen tunnekasvattamiseen paneudutaan
ehkä enemmän vain Steinerkouluissa.
Vielä ei
ymmärretä, kuinka tärkeää olisi näiden molempien puoliemme tasapaino, jotta Kalevalan
vertauskuva vaakalintu-valke’inen eli Pyhä-henki voisi meihin laskeutua. Vain
järkevöityneellä tunne-elämällä on oikea suunta.
Koska
tietäminen on aina myös taitamista, eli työn ja kokemusten kautta opittua, niin
ei viisaaksi tulla kirjoja lukemalla, vaan selviytymällä elämän eteemme
tuomista haasteista.
Kalevala pohjimmiltaan
edustaakin sitä henkistä okkulttista eli salattua tietä, jota vanhanajan
mysteeriolaitoksissa opetettiin vain valituille ihmisille.
Perusteet
tälle tielle ajatteluun herännyt ihminen saa kyllä teosofiaa lukemalla ja aivan
selkokielellä vielä.
Mutta se on
kuitenkin vielä vain kuin ruokalistaa lukisi, siitä ei tulla kylläiseksi.
Mutta miksi sitten vaivautua vielä Kalevalaakin tutkimaan,
joka on kätkenyt tietonsa vaikeasti avattaviin vertauskuviin, jos teosofia jo meille
kaiken tietämisen arvoisen paljastaa?
Ehkäpä siksi,
koska jumalaiset tiet ovat moninaiset ja vertauskuvilla on voitu ilmaista sellaista
tietoa, jota ei sanoilla voida kovin helposti ilmaista. Niillä voidaan myös
kokonaisvaltaisemmin kuvata tiettyjä asioita. Vertauskuvat herättävät myös
meidän mielikuvituksemme.
Runossaan Alla
kasvon kaikkivallan Eino Leino kysyy Jumalaltaan: ”Kuinka paljon näin
vajavainen ihminen voi Jumalasta tietää”, ja Jumala vastaa: ”Hän tulee luoksesi
siinä, mikä sinussa on parasta”. ”Minun parastani on mielikuvitus”. ”Siispä
tulee hän luoksesi mielikuvituksesi kautta”.
Jumalaista viisautta
ei Kalevalastakaan löydä älyllä, ellemme nyt pidä oikeamielistä ajattelua viisautena.
Tietoa ja aavistusta kyllä löytää siitä mitä viisaus voisi olla, ja
viisastumisen tien myös löytää, jota lähtemällä kulkemaan ihminen voi vasta viisastua.
Kalevala edustaa siis okkulttia eli salaista tietä ihmiseksi kasvamisessa.
Elikä homo
sapiens, mikä tarkoittaa viisas ihminen on meissä vasta mahdollisuutena tai jo kasvamassa.
Viisaaksi ei
tulla yrittämällä herättää tshakrojamme eli voimakeskuksiamme toimimaan
ennenaikaisesti, tai muilla kepulikonsteilla, joita nykyaikana ihmisille
kovasti opetetaan.
Meidän on
muistettava, että okkultismia on ainakin kahdenlaista. On psyykkistä ja henkistä
laatua. Psyykkinen eli sielullinen, sisäinen aisteille näkymätön ilmiömaailma, on
kenenkä vain saavutettavissa kulkematta puhdistuksen eli viisastumisen tietä.
Silloin operoimme ainoastaan alemmalla näkymättömällä tunne- ja älytasolla.
Henkisille
tasoille pääsyn ehtona on puhdistautuminen kaikesta siitä, joka on vielä kuoleman
alaista meissä.
Tunne ja
ajatusmaailma ovat ensin saatava pois itsekkäistä pyrkimyksistä, jos mielii henkensä
yhteyteen.
Väläyksiä ja
ohjeita kyllä Korkeammalta Minuudeltamme voimme tajuntaamme saada, mitä ja miten
puhdistautua.
Eli henkinen
pyrkimys, vaikka se ei enää pyrkimystä sanan varsinaisessa mielessä olekaan, on
alemmalle persoonallisuudellemme luopumista, kuolemista. Niin kuin Juise Leskinenkin
sen laulussaan totesi että: Elämä on kuolemista. Voisi siihen vielä lisätä,
että henkinen elämä.
Henkinen
pyrkimys kuvastuu siinä kun sanotaan: Isä tapahtukoon sinun tahtosi eikä minun.
Tällä Isällä tarkoitetaan tietysti meidän omaa jumalaista henkeämme, joka on
meidän persoonallisuutemme Isä ja luoja ja lähin Jumalamme, eikä suinkaan henkimaailmasta
tulevia henkioppaita, jotka ihmisiä nykyään kovasti kiehtovat.
Eli me emme
persoonallisesti pyri tulemaan joksikin, vaan
olemme
korkeimman ymmärryksemme oikeamielisessä ohjauksessa,
ymmärtäen, että näin minun tulee olla ja eleä, jotta oikein eläisin.
Tätä Jeesus
tarkoitti painostaessaan oikeamielisyyden merkitystä.
Kalevalan viisaus onkin nyt siinä, että se opettaa
henkistä tietä vertauskuvissaan, täydelliseksi ihmiseksi kasvamisessa.
Ilmarinenkaan
joka pääsi oman henkensä eli Pohjan-neitonsa yhteyteen ei lähtenyt pohjolaan neitoaan
tapaamaan vesitse eli psyykkisen, astraalisen tunnemaailman kautta, tietäen sen
petollisuuden, sillä hänet oli jo aiemmin saattanut Pohjolaan Väinämöinen,
hänen korkeampi tajuntansa.
Kuinka toisin onkaan nykyajan
monet oppisuunnat, psyykkisine pyrkimyksineen
.
Tässä suhteessa Kalevalalla on paljon opetettavaa ja
annettavaa nykyajan ihmisille kuten teosofiallakin.
Molemmat
edustavat sitä ikiaikaista viisautta, joka ei siis ole vanhaa viisautta, vaan
aina yhtä tuoretta, ajassa muuttumatonta.
Mutta
psyykkiset maailmat viehättävät meidän persoonallisuutta, joka etsii vielä
elämän onnea, eikä ole vielä oppinut sitä, että onnen tavoittelu on aina
onnetonta.
Elämä itse ei kuitenkaan
halua meidän olla onnettomia.
Mutta miksi se sitten antaa meidän kompastella elämän
eteemme tuomissa pahalta ja hyvältä tuntuvissa esteissä? Persoonallinen hyväkin
näyttää olevan yksiä kompastuskiviämme.
Eikö meidän
pidä sitten pyrkiäkään hyviksi ihmisiksi. Ei, sillä tästä pyrkimyksestä tulee
jo este. Emme pyrkimällä hyviksi ihmisiksi saavuta viisautta. Me tulemme vain
hyviksi ihmisiksi jos hyvin käy. Persoonallinen hyvä on vain pahan toinen puoli,
etten sanoisi takapuoli.
Niin pitkä on
matka ja kivinen tie ja usein se käytävä liukaskin lie. Voisiko sanoa, että
olette jo oppineet olemaan kompastelematta ja liukastelematta koska olette
tänne asti selvinneet.
Olette
tämän tason vaaroja oppineet välttämään, vaaroja jotka ovat fyysisiä,
sielullisia ja henkisiä opettajiamme.
Henkinen kasvu
on tajunnan kasvua. Vasta kun lakkaamme joksikin pyrkimästä, ja opimme
luopumaan itsekkäistä siteistämme henkemme ohjauksessa, voimme viisastua ja löytää
todellisen onnen, jonka elämä on meille varannut ja joka ei ole enää pelkkää onnea
vaan autuutta.
Joku viisas on
sanonut; ”On takaisin maksettava aina, joka onnen hetki ja otettu laina”.
Eli kaikki persoonallinen itse hankittu onni on vain
lainaa elämältä, mikä on maksettava jollakin tavoin aina takaisin. Elämässä
tulee meille kyllä onnen hetkiä, jos olemme niitä ansainneet.
Totuudenetsijän,
joka on päässyt omalla tiellään tietoon elämän tarkoituksesta, on aina helpompi
luopua siteistään ja maksaa velkojaan koska tietää näin vapautuvansa turhista
taakoistaan.
Totuudenetsimisessä
ei ole huonoja ja hyviä teitä, on vain sopivia teitä. Koska on erilaisia ihmisiä,
tarvitaan myös erilaisia teitä, jokaiselle sopivia.
Toiset menevät
suoraa ja jopa lyhyttä tietä, toiset joutuvat kulkemaan vielä pitempää mutkaisempaa
tietä, jos eivät ole edellisissä elämissään tietä tallanneet.
On myös
monenlaisia lyhyitä ja pitkiä rinnakkaisteitä, emmekä siksi pysty tietämään emmekä
arvostelemaan minkä pituista tietä muut kulkevat.
Aikoinaan
Viisauden-mestarit etsivät Lontoon henkisintä ihmistä ja päätyivät erääseen laitapuolen
kulkijaan.
Kristikunnassa
kuljetaan omaa tietä, mutta päämäärä on sama. Siellähän, ikävä kyllä, 300
luvulta lähtien on korppikotkain kiivaudella taisteltu tähden tyhjäin nimien.
Tahdoimme dogmein, oppein oikeudella, syöstä veljemme pätsiin kauhujen.
Nämähän ovat
Max Heindelin sanoja, ja hän jatkaa: Ei Luojaa rakasta ken vihaa toista, ken
murhaa veljen sielun sydämen. Ken pauhaa helveteistä tuomioista, ei tarkoitusta
tunne ihmisen.
Olemmehan
onneksi jo paljon vapautuneet näistä Max Heindelin aikaisista tuomion julistajista,
jotka tietämättömyydessään pitivät vain omaa tietään oikeana.
Jäänteethän
tästä tuomion hengestä ovat tänäpäivänäkin vielä eräissä nimissä, kuten tuomiokirkko,
tuomiokapituli, tuomiorovasti, tuomiosunnuntai ym.
Kun katsomme
mikä ihmiselämässä on ollut parasta aikaa, niin eittämättä on se ollut tuomion
vastakohtaa eli sitä aikaa kun on saanut kokea rakkautta.
Siksi meidän
on helppo myös mieltää, että sellaisen opetus ja olotila olisi parasta ihmiselle
ja siten myös elämisemme päämäärän tarkoitus, ja senhän nämä entiset tuomion
julistajatkin jo ymmärtävät.
Ja tähänhän pohjimmiltaan
kaikki uskonnot ja mytologiat ovat aina koettaneet ihmisiä johdattaa ja
vertauskuvissaan ovat yhdistäneet maallisen rakkautemme jumalaiseen päämäärään.
Juutalaisuudessa, koska se oli
patriarkaalista, puhuttiin taivaallisesta ylkästä eli sulhosta, jota
tavoiteltiin.
Mutta Kalevala
puhuu Pohjan-neidosta jota meidän tulee elämässämme ensin etsiä, ja hänen
kansaan vihkiytyä. Onko siis Kalevala matriarkaalinen? Kyllä, ja Kalevalassa
siksi ilmenee suurempaa viisauttakin kuin Vanhassa testamentissa.
Ovathan
tietäjät sanoneet, että siinä on kansakunnankin pelastus, kun nainen astuu ohjaksiin.
Mikä ei pohjimmiltaan ole sukupuolikysymys, vaan se nainen meissä, miehissäkin,
joka naisellisen oikean intuitiivisen aivopuoliskon kautta on yhteydessä omaan korkeampaan
Minuuteensa eli omaantuntoonsa.
Miehet
vain helpommin vaimentavat tämän omantuntonsa äänen.
Vanhoista
mysteeriolaitoksista jo lähti kehotus: ”Ihminen tunne Itsesi”.
Suomen kielessä tässä sanassa tunne yhdistyy tieto ja
tunne. Kun me todella tunnemme jonkin asian, me tiedämme älyllämme ja tunnemme
sen tunteellamme, että niin se on. Se on aina kokonaisvaltaisempaa tietämistä.
Ja siis koko’naisvaltaista, joten Suomen kielikin tuo tämän naisvaltaisuuden
merkityksen.
Nainen meissä
on uuden luova, pyhän hengen ja ilon tuova.
Kalevalassa Väinämöinen väistyi Marjatan neitseellisesti
synnyttämän Karjalan kuninkaaksi ristityn pojan vapauttaessa hänet
tehtävästään.
Uusi aika ja
viisaus syntyivät maailmaan. Ja mikä muu se viisaus voisi olla ihmisessäkin
kuin jumalainen viisaus.
Kalevalassa Marjatan pojasta aurinko sanoi:
”Hän se on minutkin luonut”. Ja kukapa se on meidän aurinkomme luoja kuin
kosminen jumalainen Kristus-tajunta.
Tämä on suora
viittaus siihen, että neitseestä syntyneellä Marjatan pojalla viitataan Jeesus-
Kristukseen. Siksi Jeesuksen tärkeimmät esoteeriset opetukset löytyvät
Väinämöisen Löndrootille inspiroimassa Nyky- Kalevalassakin. Löndroothan kokosi
sirpaleista Kalevalan ehkä tietämättään oikeaan muotoon.
Ja tämän
Kalevalan opetusten tarkoitus on vapauttaa meidät tästä dualistisen maailman
pahasta kuin myös persoonallisesta hyvästä, jotta meistä tulisi kelvollisia
morsiamia ja sulhoja.
Mutta meidän
on pukeuduttava sitä ennen häävaatteisiin.
Tuon tässä nyt vain yhden esimerkin häävaatteisiin
pukeutumisesta eli puhdistuksen, vapautumisen ensimmäisestä askeleesta.
Jeesus kysyy
Pietarilta kolme kertaa: ”Rakastatko sinä minua”. Kun Pietari vastaa rakastavansa,
sanoo Jeesus: ”Ruoki minun karitsojani, kaitse minun lampaitani”.
Kun tämä
ymmärretään esoteerisesti niin karitsoilla ja lampailla tarkoitetaan Minuutemme
inspiroimia valkean puhtaita jumalaisia ajatuksia, joita meidän tulisi ruokkia
ja hoivata itsessämme, jotta jumalainen rakkaus meihin sen myötä virtaisi.
Viisastumisen
tie johtaa meidät aina maallisesta rakkaudesta eli lemmestä jumalaisen rakkauden
lähteelle. Ensimmäiset ohjeet Jeesukselta ovatkin olla suuttumatta eikä
ajatuksissakaan enää epäpuhdas.
Vastaavuus
Kalevalassa tuo tähän lisää ymmärrystä. Ilmarinen saa korkeammalta Minuudeltaan
eli Pohjan-neidolta neuvon, kuinka puhdistaa tämän ajatusmaailmansa kyistä käärmehistä:
”Aura kultainen kuvoa, sillä kynnät
kyisen pellon, käärmehisen käännättelet”.
Eli luo oma
elämäsi ylevimpien rakastavien ajatustesi mukaiseksi, joka hetki tarkkailemalla
itseäsi, silloin pääsi ympärille muodostuu kultainen aura, eli niin kuin taiteilijat
ovat sen kuvanneet pyhimyskehänä pään ympärillä.
Jumalaiseen
rakkauteen ei ole oikoteitä.
Meidän
tehtävä on puhdistuksen tiellä vapautua esteistä, jotka pitävät meidän
tajuntamme tiukasti kiinni vielä tässä mammonan maailmassa.
Niin kuin
äsken sanoin, niin se mitä me persoonallisesti koemme ja sanomme rakkaudeksi,
on vielä maallista lempeä.
Vaikka lemmenlaulussa sanotaankin: Vaik hukkuisi maa,
kahden jäisimmekin, lemmen seitsemäs taivas on meidän. No sehän on vielä
kuolemammekin jälkeen yksi persoonallisista tasoistamme.
Kalevalassa
luontoäiti kun herättää Lemminkäisen uuteen ruumistukseen käskee mehiläisen
hakemaan Lemminkäiselle hengen yhdeksännestä taivosesta, luojan kellarista,
kamarista kaikkivallan.
Elikmso-spacerun:yeskä meidän
henkemme taso on yhdeksännessä taivaassa, joka on jumalaisen Minuutemme alin
taso eli kellari, kuten Kalevala sen sanoo. Ei siis ole kovin helposti
tavoitettavasta kyse.
No näitä
jaotuksiahan on monenlaisia, riippuen siitä miltä kantilta asioita katsotaan.
Lähes kaikki ns. kristilliset opit ovat jo löydettävissä vanhemmissa
uskonnoissa ja mytologioissa.
Tosin ne ovat
kätketty monesti vertauskuviin, niin kuin Kalevalassakin. Siksi Jeesuskin puhui
kansalle vielä vertauskuvin, sillä "listijöitä" olisi tullut liikaa
näille kansalle vielä käsittämättömille opetuksille, joita monia ei sitten kirkkokaan
syvällisemmin ymmärtänyt.
Ei Jeesus eikä
Väinämöinenkään ole onneksi meitä jättänyt vaan inspiroivat ja aukaisevat
vieläkin totuutta etsivien ihmisten ymmärryksen silmän tajuamaan kirjoituksia
syvemmin.
Etsikää, niin
te löydätte, anokaa, niin teille annetaan, kolkuttakaa, niin teille avataan.
Kalevalassa Ilmarinenkin oli taivon kannen takoja,
kolkuttaja, joka sitten seppänä takoi, eli toteutti, jumalaisen inspiraationsa
myös käsin eli käsitti ne.
Näinhän
Jeesuskin kehotti meitä tuomaan Taivasten Valtakunta maanpäälle, oikeamielisen tajuntamme
ja toimintamme kautta.
Jeesuksen
aikana ajan laatu oli sellainen, että Taivasten Valtakunta oli tullut
lähemmäksi ihmisiä.
Siksi Jeesus
sanoi kansalle että nyt on otollinen aika tehdä parannus, nyt on helppo muuttaa
elämänsä suuntaa, nyt on helpompi olla hyvä kuin paha.
Me lähestymme
jälleen samaa ajan laatua Vesimiehen ajassa mitä elettiin Jeesuksen aikana kalojen
aikakaudessa
.
Siksi
näkymätön maailma on tullut jo lähemmäksi ihmisiä, ja monet ovat joutuneet kosketuksiin
astraalisen maailman kanssa, joka lähempänä persoonallisuuttamme avautuu helposti
ensimmäiseksi.
Kanavointi ja
yhteys ylempiinkin maailmoihin ovat tulleet yhä yleisemmiksi. Mutta tämä on
vasta alkusoittoa sille mitä tuleman pitää 100-200 vuoden päästä, kun eletään täysin
sitä samaa ajan laatua kuin silloin kun Jeesus ilmeni maan päällä.
Ihmisille
tarjotaan tulevaisuudessa ja jo nytkin persoonallisuutta kiehtovia yhteyksiä ja
kokemuksia näkymättömän maailman ja sen asujaimiston kanssa, etteivät kaikki teosofitkaan
enää tiedä mikä on oikein, kuten Blavatsky jo varoitti aikoinaan.
Ennen
Jeesuksenkin aikaa monenlaiset profeetat kanavoivat Juudean kansalle jumalten sanomia,
kuten nykyisetkin kanavoijat.
Israelissa
käydessäni otin kuvan patsaasta, jossa vanhanliiton profeetta Elias katkoi miekalla
Paalinpalvoja pappien päitä poikki. Mikähän oli se Eliaan Jumala? Jeesus antoi
mieluimmin itsensä uhrattavaksi.
Hengen ja
tiedon messuilla satuin kuuntelemaan esitystä jossa kerrottiin huomattavan ulkomaalaisen
kanavoijan sanomia. Yksi oli tällainen: Jeesus temulee seuraavassa inkarnaatiossaan
syntymään sotilaana, ja poistaa miekalla pahan maailmasta.
Personallisuutta kiehtovat nyt jälleen uudet mahdollisuudet saada
jumalaista tietoa helpolla tavalla ja kun se tuoja on jälleen itse Jumala.
Mistä siis on kyse?
Nythän meidän
on jo mahdollisuus tietää mistä on kyse, kiitos mestareiden, Blavatskyn ja
Pekka Ervastin.
Neale Donald
Walschin kirjat Keskusteluja Jumalan kanssa lienevät nykyisin yksi huomatuimmista
profetioista, jossa on jo uudenliiton sanoma. Kuitenkaan siinä ei tule juuri mitään
tietoa, jota ei jo olisi ollut luettavissa kirjoista. Tosin hänen Jumalansa on
hyvin jumalviisas, jopa lähes teosooffi. Ollaanko ajassa siis menty eteenpäin.
Miksi otin
esitelmäni nimeksi Kalevalainen viisaus nykyajassa johtuu siitä, että Kalevala
tuo meille kaiken tiedon mitä me tarvitsemme täydelliseksi ihmiseksi
kasvamisessa.
Tiedosta ei siis
ole puutetta. Moni kirjoittaja on jo myös päätynyt samaan, minkä jo Jeesus aikoinaan
ilmaisi sanoilla: Etsikää ensin Taivasten Valtakuntaa ja sen oikeamielisyyttä,
niin kaikki muu siinä ohessa teille annetaan.
Ja mitä se
Taivasten Valtakunnan etsiminen on? Eihän se sitä voi olla, niin kuin uskovaisten
pyrkimys on päästä taivaisiin, ja kanavoijien alempien taivasasukkaiden
yhteyteen.
Sillä jos me
pyrimme taivaisiin, niin meistä kyllä saattaa tulla vain taivaivaisia. Sinnehän
me jokainen viimeistään kuoleman jälkeen pääsemme, mutta Taivasten Valtakuntaan
vain eläissämme, sillä sinne voi päästä vain puhdistuksen tien kautta. Silloin
emme halaja enää itsellemme taivaspaikkaakaan.
Siksi Jeesus
painotti autuudenjulistuksessaan oikeamielisyyttä, ja jonka Suomen kieli paljastaa
mistä se tulee se oikeamielisyys: oikeamiel’isyys.
Elikä meidän
tulee vedota tähän taivaalliseen Isäämme eli korkeampaan Minäämme, että se tulisi
avuksemme.
Ja minkälaista
se avuksi pyytäminen on? Onko se rukoilemisella ruinaamista vai mitä?
Tästä ruinaamisesta tulee mieleen se vanha vitsi vanhasta
merikarhusta, kapteenista, joka ei koskaan rukoillut tai ruinannut Jumalalta.
Joutui sitten
kerran niin kovaan myrskyyn, että omat keinot eivät enää auttaneet. Silloin hän
päätti pyytää ylhäältä apua ja rukoili: ”Tule nyt hyvä Jumala auttamaan, mutta
älä lähetä sitä poikaasi sillä tässä on nyt tosi kysymyksessä eikä lasten neuvot
auta”. Ja tulihan se Isä hädässä avuksi.
Kyllähän me
suuressa hädässä antaumuksella osaamme oikeassa mielentilassa anoa apua, ja
silloin se myös useimmiten tulee. Me emme vain aina ymmärrä itse, mikä se
meidän paras on ja luulemme, ettei mitään apua tullutkaan.
Meitä ylemmät enkeli-hierarkiat
auttavat, kuten mekin autamme, jos joku meiltä apua hätäänsä pyytää. Luonnossa
vallitsee tämä YYA sopimus.
Minulla on
eräs tuttava Tuomas-messuissa alttaripalvelijana. Hän joutuu siellä lukemaan
ihmisten esirukouspyyntöjä.
Hän sanoi,
että häntä monesti hävettää nämä ihmisten pyynnöt. Siellä kun pyydetään yleensä
pelkkiä itsekkäitä maallisia materiaalisia asioita, ja niin viheliäitäkin joskus,
ettei voi edes kertoa.
Todellinen rukoushan
ei ole itselle pyytämistä vaan avun pyytämistä oikeamielisen elämäntehtävänsä
ymmärtämiseksi ja lähimmäistensä auttamiseksi.
Jos ihminen
tehtävänsä käsittää, hän myös sen käsillään toiminnan kautta toteuttaa, niin
kuin tämä suomen käsittää sana tarkoittaa. Joka itse yrittää, sitä Jumalakin
avustaa.
Eihän tämä
sulje tietystikään pois myös rukouksella eli ajatuksilla auttamista, sillä
kaikki auttaminenhan lähtee oikeamielisistä ajatuksista.
Toimintammehan
on fyysistä sielullista ja henkistä. Kyllähän itsekäs anominenkin toimii, mutta
auttaja ei yleensä ole kovin jumalallinen.
Tiesihän se
entinen tyttökin jo tämän, kun rukoili: ”En minä mitään itselleni pyydä, vaan
äidilleni vävypoikaa”.
Kalevalassa
Ilmarinen onnistui suorittamaan ansiotyöt jumalaisilla ajatuksilla ja tunteilla,
Lemminkäinen ei, koska yritti onnistua omin neuvoin.
Anokaa niin
teille annetaan! Pekka Ervast sanoi, että Kristuskin tulee luoksenne kun opitte
oikealla tavalla anomaan.
Kuten edellä
jo sanoin anominen lähtee ajatuksista ja oikea anominen ruokkimalla Minuuden
lampaita, jumalaisia valkeita ajatuksia.
Eli pidä
ajatuksesi niin paljon kuin pystyt oikeamielisinä, ylevinä, kiitollisina,
epäitsekkäinä, puhtaina kaikesta ei-toivotuista asioista.
Mehän tulemme
siksi mitä eniten ajattelemme. Plasebo vaikutuksen tiedekin tunnustaa jo toimivan,
joten ajatuksilla vaikutetaan jopa fysiikkaamme asti.
Elämän voimat
eli kii-voimat meissä kasvavat jo kun olemme kiitollisia. Tämä kiin’nostava voima
tulee jo silloin avuksemme.
Eräs juuri
pois siirtyneen miehen poika kertoi, että hänen isänsä, aina kun meni vaikka taksiin,
kiitti taksinkuljettajaa siitä, että on se hienoa, että olette olemassa, jotta
näin helposti pääsee paikasta toiseen.
Sairaalan henkilökuntaakin hän jälleen
ensimmäiseksi kiitti, että kuinka hienoa on, että tämmöinen paikka ja
henkilökunta ovat vastaanottamassa kun on vaivoja. Kun olin häntä katsomassa
sairaalassa, niin hänelle sitten olikin paras valoisa kulmahuone annettu.
Katsokaa
vanhaa ihmistä, joka on ollut elämässään paljon kiitollinen kuinka hän on pelkkää
hymyä, sillä elämäkin on hänelle hymyillyt.
Näitä ihmistä
nostavia voimia on muitakin kuin tämä kii-voima. Jeesuskin sanoi, että jos te
annatte anteeksi, niin taivaallinen Isännekin antaa teille anteeksi. Eli siten
me myös vapaudumme painolastista, joka estää nousuamme.
Yksi
anteeksiantamisen muoto on se, ettemme näe enää pahaa missään, vaan ymmärrämme pahankin
syntysanat, eli mitä asiaa ja tarkoitusperää se palvelee, tai on poistamassa.
Silloin emme enää pahaa tuomitse, vaan vapaudumme tuomion hengestä, joka on
alaspäin vievä voima, todellisen uskon vastakohta, sillä se on usko’musta, eli
persoonallinen musta näkemys.
Kaiken minkä
teemme toisillemme, teemme itsellemme. Tämä on hyvä nyrkkisääntö, vaikka
vasemman käden ei pidäkään tiedostaa mitä oikea tekee.
Sitten ehkä
huomattavin taakkamme mitä me kannamme, ja joka pitää totuudenetsijöitäkin
vielä pitkään vankinaan on omistamisen halu.
Eli kaiken
jonka me omistamme todellisuudessa omistaakin meidät.
Saattaa kuulostaa materialistista typerältä sanonta, että
älkää lukitko oveanne se vuoksi, että teiltä varastettaisiin, vaan sen vuoksi,
että suojelette ihmisiä heiltä itseltään, heidän omilta vääriltä
taipumuksiltaan, sillä tilaisuus tekee vielä monesta varkaan.
Tällainen
asennemuutos on jo askel luopumiseen ja omistamisesta vapautumiseen, ja toisten
ihmisten huomioonottamista.
Mitä enemmän
opit antamaan, jakamaan, niin aineellista, sielullista kuin henkistäkin, sitä
enemmän sinulla tulee riittämään annettavaa. Näin ovat monet henkiset ihmiset
opettaneet.
Yksi
huomattavin nostava voima on Pyhän-hengen voima. Missä kaksi tai useampi kokoontuu
Minun nimessäni, siellä Minä olen läsnä, sanoi Jeesus.
Pyhä-henkihän tulee
korkeamman Minuutemme kautta, joten Jeesus siis tarkoitti, että kun kokoonnumme
antaumuksella jumalaiseen Henkeemme eli Minuuteemme vedoten, niin Minuus on läsnä
inspiroimassa meitä.
oikea tekee.
Tämänhän moni lienee
meistä kokenutkin. Ne ovat ylentäviä kohottavia hetkiä, oivaltavia
tilaisuuksia, jopa oi’valtavia tilaisuuksia.
Ajatuksesta
siis lähtee maailmamme uudelleen luominen. Me olemme luo’massa tätä ajatusaineemme
massaa henkisempään muotoon.
Eli niin kuin jo
Patantsali joogasuutrissa sanoi, että meidän tulee saada ajatusaineemme eli
tshittamme hallintaamme, ettei se hallitse enää meitä.
Jopa mietiskely
merkityksessä: hiljentyen, itsekseen asioita pohtien ja ajatuksiaan järjestellen
oikeamielisiksi on jo henkistä harjoitusta.
Oikeamielinen
luopuminen vie lähemmäksi Taivasten Valtakunnan portteja. Tämähän tarkoittaa,
ettemme mitään todellista menetä luopumisessa, vaan luovuus eli luovu’uus, luovu
jotta uus luova mahdollisuus sinussa avautuisi, ja nostaisi sinut materian
maailmasta henkisyyteen. Kaikki muu tarvitsemamme siinä ohessa kyllä meille
annetaan.
Itämailla tämä
oikea anominen on jo tuhansia vuosia ymmärretty ja siksi siellä on opetettu
ihmisiä mietiskelyn ja joogan avulla saavuttamaan tämä yhteys omaan Minuuteen.
Etenkin
mietiskely on länsimaiselle ihmiselle välttämätön omantuntomme herkistämisessä.
Miten tämä kaikki nyt sitten liittyy Kalevalan viisauteen
nykypäivässä?
Siten että meitä
suomalaisiakin on jo tuhansia vuosia opetettu henkisen kasvun tielle.
Ja kuten sanoin Kalevala päättyy Marjattamme pojan
neitseelliseen syntymään, joka sitten kasvettuaan Jeesuksena toi selkokielellä
nämä opetukset länsimaalaisille ihmisille ja inspiroi Väinämöisenkin Lönnrotia
kokoamaan Kalevalan hänen tärkeimpien opetustensa mukaisiksi, opetusten jotka
kirkko jostain syystä unohti meille opettaa, ja jotka teosofia vasta meille länsimaalaisille
toi ymmärrettäväksi.
Näin olen asiat
ymmärtänyt.