Kalevalan naiset meissä
Tarkoitukseni on nyt puhua
siitä mitä nainen Kalevalan mukaan meissä jokaisessa ihmisessä edustaa ja siitä
miten se nainen ehkä saattaa olla jo minussakin miehenä pikkuhiljaa ulkoiseen
ilmennykseen asti heräämässä.
Kalevala nimenomaan on kuva ihmisestä ja
ihmiskunnan kehityshistoriasta ja se on jopa kokonaisvaltainen kuvaus ihmisen
henkisestä kehitystiestä.
Meitä miehiähän tietysti edelleen ihmetyttää se, että
miksi se kokonaisvaltainen on naisvaltainen ja että tullaksemme täydellisiksi
ihmisinä meidänkin tulisi tulla peräti kokonaisiksi, eli kokonaan naisiksi,
ollaksemme kokonaisia.
Sitäkö se tarkoittaa? Kalevala arvostaa ja kunnioittaa
erityisesti naista ja asettaa naisen usein huomattavimpiin asemiin, niin että
voidaan perustellusti sanoa Kalevalaa matriarkaaliseksi, sillä Pohjanakka
komentaa ja kouluttaa näitä kalevaisia uroita, jopa itse Väinämöistäkin.
Onko
hän siis Väinämöistäkin tietävämpi? Onko Suomen kielikin siis matriarkaalinen ?
Uskoako tähän Suomen kielen viisauteen, vai pidänkö ehkä vielä kiinni menneisyyden
patriarkaalisesta käsityksestä, että vain miehen ruumiissa voi henki
täydellisenä ilmetä ja siten inhimillisen täydellisyyden saavuttaa.
Eli ovatko
kaikki viisaudenmestarit miehiä.
Siinä
missä patriarkaalinen Raamattu puhuu Jumalan hengestä maailman luojana, puhuu
Kalevala Ilman-Immestä, Veen-Emosesta, joka suorittaa kaikki vastaavat
tehtävät.
Ukko Ilmoinen Jumala ei näytä juurikaan osallistuvan luomistyöhön.
Ilman Impi ikävystyi aikojansa aina impenä eläissänsä, aina yksin ollessansa
ilman pitkillä pihoilla, tasaisilla tanterilla.
Yksin oli, ei siellä silloin miestä näkynyt. Kalevala maalaa tästä maailman
luomistapahtumasta pitkän, elävän, mielikuvitusta herättävän rikkaan kuvan.
Luomiskertomus
Kalevalan luomiskertomuksessa luojan ilmennyt,
muodollinen, aineellinen puoli tuodaan naisellisena synnyttävänä neitseenä, kun
taas miehinen ilmenemätön puoli tuulenpuuskana eli ilman virtauksena.
Pitäisikö
nyt vain todeta että suurenkin naisen takana on aina kuitenkin mies.
Kun
ajattelemme tätä ilmaa vertauskuvana, huomaamme kuinka elävä ja viisas se on,
niin kuin yleensäkin Kalevalan vertauskuvat. Mehän emme voi havaita tyyntä
ilmaa.
Ainoastaan me voimme havaita siinä tummaa taustaa vasten auringon
valaisemia pölyhiukkasia eli muotoja joita ilma kannattaa. Mutta kun tuuli
puhurina puhaltaa kyllä siinä oksat putoaa. Näkymätön alkaa ilmetä.
Elämä
ilmeneekin liikkeenä, värähtelynä kahden polariteetin välillä. Ilman toista ei
toinenkaan voi ilmetä. Siksi kaikessa ilmenneessä on positiivinen ja
negatiivinen eli miehellinen ja naisellinen puoli.
Mekin elämme vain niin kauan
kuin tämä ilma, henki, meissä rytmisesti liikkuu. Suomen kielikin sen jo sanoo,
että henki liittyy hengitykseen.
Ehkäpä sisäänhengitys on naisellinen ja
uloshengitys miehinen puoli.
Raamatussa taas Jumalan henki liikkui vetten
päällä. Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus", ja valkeus tuli.
Tämä
raamatun jumala kuin loihtii ilmennyksen esiin: siitä vain, suit' sait', ja luo
ihmisen, miehen, omaksi kuvakseen ja vasta tämän miehen kylkiluusta naisen
miehen seuralaiseksi.
Ei ole ihme, että Jumala on mielletty mieheksi ja mies
siten nostettu naisen yläpuolelle ja nainen on saanut kantaa tätä taakkaa
tuhansia vuosia.
Kyllähän historia tuntee monia kulttuureja, joissa naista on
arvostettu ja jopa jumaloitu, ja
kyllähän mekin ymmärrämme että naiselliset muodot ovat pyöreämpiä ja
siten ehkä jumalaisempia, mutta tarkoittaisikohan tämä Suomen kielen kokonainen
että meidän tulisi olla sitä jo tässä aineen tasolla asti.
Äiti maa
Tämä äiti maahan on taivon
kannen alainen eli naisellinen puoli - Veen Emonen - joka lopulta
Väinämöisenkin synnyttää.
Tämä maanpäällinen maa-ilmamme on vielä suurimmaksi
osaksi
vettä eli tunnetta, ja siten
naisellista elementtiä.
Latinan kielessä meri on mare ja monikossa maria.
Mariaa ei näin ollen sattumalta ole otettu jumaläidin eli Jumalan synnyttäjän
nimeksi.
Äiti on taas latinaksi mater ja aine materia mikä vielä antaa
lisätodistuksen tämän aineen tason naisellisesta tärkeydestä.
Äiti maa on
kerran ehkä meistäkin Väinämöisen synnyttävä, ja kasvattava. Tästä pääsemme
helposti ajatukseen, että tässä aineellisuuden täyteydessä eli naisellisessa
puolessamme voimme tulla pyhästä hengestä raskaiksi, elikä täyttyä pyhästä
hengestä, tästä jumalaisesta puolestamme, korkeammasta Minästämme.
Kalevalalaisittain sekin tuodaan naisena eli pohjan ihanaisena neitona, joka
valaisee lopulta persoonallisen ymmärryksemme Pyhällä Hengellä, ja lopuksi
täyttää sen kokonaan, eli syntyy tähän aineen maailmaan asti, meissä
miehissäkin.
Kalevala alkaa ja päättyy tähän neitseelliseen synnytykseen.
Kyseessä ovat Väinämöisen ja Kristuksen syntymät.
Olisikohan siinä jokin
tarkoitus tai viesti takana. On sanottu: ”Joka näkee lopun alussa on raottanut
ikuisuuden verhoa.” Kun puhutaan neitseellisestä synnytyksestä onko kyseessä
siis ikuisuudessa eli henkisessä todellisuudessa tapahtuva asia.
Taivasten valtakunnassahan ei naida, eikä
mennä miehelään sanoi Jeesus. Onko siis mies tarpeellinen vain täällä
dualistisessa maailmassa, henkisyyteen vielä pyrittäessä.
Onhan henki kai
edelleen sukupuoleton, vai onko? Kuinka korkealle tai syvälle dualismi
vastaavuutena yltää.
Voiko Mestari ilmetessään meille pukeutua kumpaan vaan
sukupuoleen, vai onko eetterikeholla, jonka mestari on Samporuumiikseen takonut
määräävä asema fyysisessä ilmennyksessä.
Ja missä vaiheessa se Sammon tavoin
kokonaan pirstoutuu ihmiskunnan hyväksi. Onko se vain vertauskuvaa?
Nämä ovat
varmaan sellaisia kysymyksiä, joihin emme heti yksselitteisiä vastauksia
löydä,
mutta voimme näitä aatellessa
päästä kuitenkin vähän syvempään ihmiskäsitykseen.
Jos tukeudumme loogiseen
järkeemme, niin logiikan mukaan naisenkin ruumiissa voidaan saavuttaa mestarius
niin kuin pappeus ja presidenttiyskin.
Eli niin ylhäällä kuin alhaallakin.
Täällä ilmenevä on henkisten tasojen vertauskuvaa.
Ihmiseen on siten kätketty
koko maailmankaikkeuden avoin salaisuus. Ihminen on makrokosmos
mikrokosmoksena.
Olemmeko jo naisia vai vajavaisia
Onko tämä Kalevalan
Pohjanakan käyttämä valta jolla hän hallitsee Kalevalaisia urhoja
kokonaisvaltaista sitten siinä mielessä, että se on naisvaltaa? Ei ollenkaan.
Kun ymmärrämme, että Pohjanakka Kalevalassa vastaa Lusiferiä tai Saatanaa, joka
kalevaisia uroita hyvän ja pahan koulussa pyörittää on hän siten yksi
pääenkeleistä joka meitä puhdistuksen tietä kuljettaa kohti ihmisyyttä.
Mehän
olemme vielä puolinaisia ihmisinä ja siten vasta ihmisiksi kasvamassa. Me
olemme vielä joko miehiä tai naisia eli
vajavaisia.
Kalevala kuvaa
tunnepuolemme ominaisuuksia lähinnä kolmen naisen kautta. Nimittäin Kyllikin,
Ainon ja Marjatan. Samalla kun ne ilmentävät tunteen kehitystä, kuvataan niillä
myös aikakausien vaihtumisia, ja monia muitakin tapahtumia, riippuen siitä
millä avaimella avataan.
Kyllikki kuvaa Atlanttilaista aikaa jolloin ihmiset
yleensä elivät vielä tunnepuolensa riepotuksissa. Sitä aikaahan ilmentää
nykyaikana murrosikäiset nuoret. Se oli ihmiskunnan nuoruuden aikaa.
Lapsuusaikahan elettiin Lemurialla. Ehkäpä Ahti poika Saarelainen joksi
Lemminkäistä silloin kutsuttiin ja joka ryösti Kyllikin vaimokseen oli myös
tunteissaan elävä kun oli punaverinen eli punakka. Kuinka tyypillinen
naistenmies hän sitten olikaan kun hänestä sanottiin, että tuli mies mitä
parahin, puhkesi punaverinen, joka päästänsä pätevi, kohastansa kelpoavi; vaan
tuli vähän vialle, tavoiltansa turmiolle: ain’ oli naisissa eläjä, yli öitä
öitsilöissä, noien impien iloissa, kassapäien karkeloissa. Tuon voisi tulkita
myös niin, että siihen aikaan kun äly oli kehittymässä niin liika tunteellisuus
oli miehelle viaksi laskettava. Tunteen voimalla kuitenkin suoritetaan
suurimmat sankarityöt, mutta myös suurimmat hirmutyöt. Tunne imee voimansa
sukupuolesta; siinä on sen heikkous, sanoi Pekka Ervast. Ihminen on silloin
vielä tunteittensa orja ja liikkuu vielä hyllyvällä suolla, kuten Lemminkäinen
ja Kyllikkikin.
Todellinen sydämen tie
Todellinen sydämen tien
kulkija nykyään ei erehdy luulemaan himojen paloja elämän auringonpaisteeksi ja
tarkoitukseksi, vaan etsii niiden takaa todellista pysyvää oikeaa tunnetta,
joka ei tukeudu itsekkyyden tarjoamiin nautinnonhaluihin ja seksuaalisuuden
viettelyksiin.
Alempiin tunteisiin ei voi
luottaa, ja siksi Kyllikki ja Ahti vannovat valoja pystyäkseen pitämään
lupauksensa.
Mutta minkä arvoisia onkaan tunteen lupaukset, Kyllikki sortuu
kohta kiusausten edessä.
Lemminkäinen lähteekin etsimään vakaampaa tunnetta
Pohjan neidosta eli omastatunnostaan. Samporetkissä Lemminkäinen edustaakin jo
sitten jumalaista tunnepuolta eli rakkautta.
Lemminkäisen äiti edustaa suurinta
äidinrakkautta, joka pelastaa poikansa vielä kuoleman rajan takaakin: tuonelan
virrasta, johon Märkähattu karjanpaimen hänet paloitteli alas koskia
kohisemaan.
Ilman tätä runoa Kalevala olisi vähemmän uskottava kirja, sillä
ilman jälleensyntymisen tosiasiaa olisi turha yrittää selitellä monia muitakaan
asioita.
Mitenkä Kalevala sitten jälleensyntymää todistaa? Hyvinkin elävästi.
Lemminkäisen äiti lentää tuonelan joelle joten kyse on muista tasoista, ja
kerää poikansa palaset eli permanenttiset atomit ja skandhat, niin kuin
teosofia asian ilmaisee.
Kokoaa ne muinaisille muo-oillensa eli taipumuksille
mitä skandhat tarkoittavat, tai mihin raamatun leiviskät viittaavat. Laittaa
sitten mehiläisen hakemaan hengen yhdeksännestä taivosesta, luojan kellarista.
Näin Lemminkäinen jälleensyntyy pikkuista parempana entistä ehompana. Eli siis
entisaikoinaan, edellisissä ruumistuksissaan oppimaansa ehompana.
Kuitenkin
entiset kujeet olivat tallella: viel oli vähän vajalla: tuolla tuntoni makaapi,
noissa pohjan neitosissa, kaunoisissa kassapäissä. Ihminen ei kovin helpolla
opi ja edisty.
Sielullinen kauneus
Aino edustaakin jo
kehittyneempää tunnetta jota voisi kuvata sielullisella kauneudella.
Ja onhan hänellä sen vuoksi jo tasokkaampi
kosijakin kuin Kyllikillä.
Kuitenkaan hän ei ole valmis itsenäisyydestään
luopumaan, ja menemään Väinämöiselle tuolle vanhalle ikävälle ilottomalle
viisaudelle, jotta hän ev. Marian tavoin olisi synnyttänyt Kristus-lapsen.
Aino
halusi kuitenkin vielä elää nuoruutensa suurissa unelmissa ja niiden tuomissa
tunnelmissa mieluimmin kuin lähteä sille ikävälle tielle minkä hän kuvitteli
totuudenetsijän tien olevan.
Hän mieluummin hukuttautui tunneluontonsa
viettelyksiin ja äitinsä varoituksista huolimatta herätti astraaliset voimat
itsessään ja tuhoutui niiden pyörteisiin.
Äiti kehotti häntä ensin käymään
puhdistuksen tietä eli: syö vuosi suloa voita, tulet muita vuolahampi, toinen
syö sianlihoa, tulet muita sirkeämpi, kolmas kuorekokkareita, tulet muita
kaunihimpi.
Sitten vasta Aino olisi voinut turvallisesti herättää tshakransa
toimimaan. Ettei himoluonto olisi hänessä kasvanut ja tuhonnut häntä.
Rakkauden synty
Marjatta edustaakin sitten jo
ääripäätä tunneluonnon puhdistuksessa. Kalevala kuvaakin sen äärimmäisyyteen
menevänä sukupuolisuudesta vapautumisena.
Ei syönyt kanan munia jos kukolla oli
niihin osuutta, eikä lampahan lihoa ku oli ollut oinahilla. Ei koskenut lehmän
nisähän, jok’ oli häilynyt härillä. Ei istunut hevon rekehen jok lie orilla
ollut.
Marjatta tiesi suuren pojan synnyttävänsä, Väinämöistäkin väkevämmän.
Marjatta ei tiennyt, tai osannut kotiväelleen kuitenkaan selittää neitseellistä
sikiämistään, ja saa kokea sen, minkä ehkä vähemmässä määrin moni
totuudenetsijän tielle lähtevä, että kotiväki suhtautuu asiaan vihamielisesti,
eikä ollenkaan ymmärrä mistä on kysymys.
Jeesuskin sanoo, että ihmisen
vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa. Marjatta runoa sanotaan
Maria-legendan kopioksi ja siten kristillisen ajan tuotteeksi.
Voihan se olla
kristillisellä ajalla syntynyt, mutta vertauskuvallisesti se on ikivanha.
Nainen meissä on siis se sisäinen tunnepuolemme, jota miehisen älymme tulee
lähteä kosimaan ja lyöttäytyä lopulta sopusointuiseen yhteiselämään sen kanssa.
Silloin luovat voimat meissä heräävät ja tulemme raskaiksi pyhästä hengestä
jolloin Kristus-lapsi meissäkin voi syntyä.
Tämä on kaikkien todellisten
esoteeristen koulujen opetus, ja siksi se löytyy Kalevalastakin. Ja miksi
miehisen puolemme täytyy olla aktiivinen ja kosia naista joka monasti aluksi
vain vikuroi ja tekee niin kuin itse tahtoo, vähät välittämättä oman tuntonsa
neuvoista.
Ehkäpä samasta syystä kuin Aino-neiti kieltäytyi menemästä
Väinämöiselle. Vain älystä tai jo kehittyneemmällä yksilöllä intuitiosta
tulevat ajatukset voivat saada tunteen luopumaan siitä itsekkäästä
tunnelmoimisesta ja unelmoimisesta joka pitää ihmisen kiinni persoonallisissa
harhakuvissaan, ja monasti turhissa ristiriitaisissa tunteissaan.
Lapsiksi jälleen
Vain tunteen ja älyn liitosta voi aluksi syntyä lapsi
jonka nimi on ymmärrys. Kalevalassakin monasti sanoo lapsi lattialta syviä
totuuksia.
Tämä ymmärrys meissä on se ihminen joka meissä on kasvamassa.
Kaikesta alemmasta puolestamme vapautunut ymmärrys. ”Ellette tule lasten
kaltaisiksi, ette pääse Taivasten Valtakuntaan,” sanoi Jeesus aikoinaan.
Nainen
joka luonnostaan elää ulkoista elämäänsä tunnepuolensa tunnelmissa ei aina
helposti ymmärrä miestä, joka päästäkseen myöskin joskus tunnelmoimaan joutuu,
vai sanoisiko haluaa pudottaa kokkonsa veteen, eli vaimentaa
älynsä äänen alkoholilla, kokeakseen omaa
sisäistä naisellista olemuspuoltaan.
Nainen on siinä suhteessa rakenteeltaan
erilainen, mutta lähestymme toisiamme koko ajan mitä enemmän kasvamme ihmisinä.
Mutta kun mies tai nainen on sen pahan lohikäärmeensä eli itsekkyytensä
voittanut ja orjantappuroista selvinnyt saa hän prinsessan ja sen puuttuvan
toisenkin puolen valtakuntaa, niin kuin kaikki hyvät sadut päättyvät.
J
a niin
kuin Ilmarinen siinä suoriutui. Silloin hän on saanut oman kokonaisen
valtakuntansa hallintaansa. Silloin hänestä on tullut kokonainen ja itsenäinen.
Hän ei ole enää orja talossaan. Hänestä on tullut itsenäinen ja hänessä
hallitsee itsenä’isyys. Hän on enää vain ulkonaisesti mies tai nainen, mutta
Isä on jo jotain enemmän. Edustaahan se isä kuitenkin miestä joku jo varmaan
ajattelee.
Sukupuolisuudesta vapautuminen
Krishna sanoo Pagavad Gitassa
Arhjunalle: ”Minä olen miehuus miehessä.” Ehkä hän yhtä hyvin olisi voinut
sanoa, että minä olen naiseus naisessa. Tai isyys isässä ja äitiys äidissä.
Ihmisyyteen päästyämme meitä ei hallitse enää sukupuolisuus vaan mieskin näkee
naisessa yhä enemmän ihmistä kuin naista. Siinä me kasvamme.
Minusta tuntuukin
miehenä, että me miehet olemme ehkä siinä suhteessa edullisemmassa asemassa,
että me saatamme nähdä naiset kauniimpina kuin naiset itse. Ja enemmän
inhimillisempinä.
Heissä kun ovat ne puolet enemmän pinnassa, mitkä miehellä on
visusti piilossa. Etenkin Joukahainen Kalevalassa edustaa ihmisessä sitä
miehistä puolta, joka tietää ja vaalii itsessään sitä sielullista naisellista
kauneutta, jota Aino-sisar hänessä edustaa, ja vasta viimeiseksi suostuu tästä
sielullisesta kauneudestaan luopumaan viisauden sitä vaatiessa.
Me miehet
näemme naisessa myös itseämme paljon enemmän puhtautta ilmenevän, joten
katsotaanpa mitä se nainen kaikkiaan meissä ihmisissä edustaa.
Tajuntamme joka
käyttää älyä ja tunnetta työkaluinaan hahmottaa ja kokee tätä maailmaa
aistiensa kautta. Kalevala kuvaa erilaisia tajunnan puolia lintuina.
Naisellista tunteesta nousevaa ajatusta sotkana, eli vesilintuna. Miehistä
älystä nousevaa ajatusta kokkona, kotkana, eli ilmanlintuna.
Kotkahan ei veteen
jalkojaan helposti kastele, kuten ei mieskään tunteile eikä tunnelmoi siinä
määrin kuin nainen, ellei sitten nainen jo hänessäkin ole niskanpäälle päässyt.
Sotka on kokonaisvaltaisempi liikkuja. Se on yhtä hyvin ilmassa kuin
vedessäkin. Siksi se on valittu varmaan edustamaan naista koska nainen
luonnostaan käyttää enemmän oikeaa aivopuoliskoaan eli intuitiotaan asioita
ratkoessaan ja sen kautta hahmottaa kokonaisvaltaisemmin monesti
asioita.
Tasapainon synty
Kun nainen on sitten
kauniimpi, puhtaampi, kokonaisvaltaisempi, niin näkeekö hän myös keskimäärin
maailmankin parempana paikkana. Ja kun nainen edustaa enemmän sydämen tietä,
niin näkeekö, ymmärtääkö ja tunteeko hän sydämellä paremmin kuin mies päällään.
Tätäkö sen
Katri-Helena sanat
tarkoittavat, että vain sydämellä tuntee paremmin ja näkee selvemmin.
Mitä rakkauden
apostoli Jeesus sanoo tähän ja mitä hän tarkoittaa kun hän sanoo evankeliumissa
että sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet,
varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset, ym. jotka ihmisen
saastuttavat.
Voidaanko siis enää luottaa sydämeen, jos Jeesukseen on
uskominen. On kyllä hyvä tajuta mistä on kysymys kun Katri-Helenan sanontoja
ajatellaan.
Vain puhdistuneesta sydämestähän näin voidaan laulaa. Ja onneksi
siihen sydämen puhdistukseen meidän miehistä älyäkin tarvitaan.
Vaikka monasti
minusta on tuntunut, ettei naiset yleensä siihen usko. Liekö Luther saanut sen
aikaan, sillä vielä meidänkin aikana eräs piispa väheksyi älyn merkitystä.
Kuitenkin vain se, että mies ja nainen, eli äly ja tunne antavat arvoa
toisilleen, eikä kumpikaan halua hallita toistaan, voi löytyä tasapaino
ihmisessä.
Sydämen tien edistynyt kulkija on täynnä hellyyttä ja armahtavaa
sääliä, joka sulkee kaikki syliinsä ja voi ottaa kaikkien tuskat päällensä, ja
kärsiä mitä tahansa toisten puolesta,
niin kuin äiti lapsensa puolesta, ja unohtaa täysin oman itsensä.
Ei kai
moista voida älyttömäksi kutsua. Kyllä siinä on pitänyt asioita paljon myös
älytä. Vain tyyntyneeseen, tasapainoiseen mieleen voi taivas kuvastua, ja
kolmas lintu: vaakalintu valkeinen eli pyhä henki laskeutua.
Tajunta, joka
pyhän hengen kokee ei ole siinä tilassa mies eikä nainen vaan
taivainen
.
Silloin pään ja sydämen välille on auennut kanava .
Olkaa täydelliset
Miten sitten voimme tavoittaa
tämän taivaisen vaakalintumme eli luovan jumalaisen tajuntamme? Jeesus sanoo:
”Olkaa täydelliset niin kuin teidän taivaallinen isänne täydellinen on.”
Eli
olkaa joka päivä, joka tunti, joka minuutti niin kuin henkinen omatuntonne eli
taivaallinen isänne neuvoo teitä olemaan, niin silloin te jo tavoittelette
Taivasten Valtakuntaa.
Vai tarkoittikohan se Jeesus sanonnallaan jotain muuta.
Tarkoittikohan hän: ettette kuitenkaan vielä pysty olemaan, mutta kulkekaa nyt
kuitenkin puhdistuksen tietä, että ehkä joskus sitten, monien elämien päästä.
Puhuiko hän vain lämpimikseen. Ja jos meidän on mahdotonta jo olla, niin miksi.
Onhan meillä jo nyt olemassa samanlainen jumalainen kauneudentaju kuin hänellä
joka on kukat luonut tai tiedämme jo melko varmaan kuinka meidän tulisi elää,
että oikein eläisimme ja täyttäisimme tarkoituksemme, ja olisimme jo
täydellisiä.
Miksi se ei siis onnistu? Siksi etten vielä halua sen onnistuvan.
Minun haluni pitävät minut vielä tässä kiusausten koulussa kiinni enkä osaa
päästää irti.
Pelon tunne eli se naisellinen puoli meissä saa vielä vallan ja
hallitsee ihmistä, eikä hän rikkaan nuorukaisen tavoin vaikka olikin kaikkia
käskyjä noudattanut uskalla luopua kaikesta ja seurata isänsä tahtoa kuten
Jeesus neuvoi.
Omistamisen halu pitää meitä pisimpään kiinni tässä mammonan
maailmassa. Eli kaikki se jonka luulet omistavasi omistaakin vielä sinut ja
siksi haluaa sinusta kovasti kiinni pitää sanomalla olevansa sinun oma tahtosi.
Ja kaikki persoonallinen kaunis ja hyvä ovat niitä viimeisiä kiusauksia joista
meidän tulisi myös osata luopua, niin kuin Joukahaisen sisarestaan, jotta
totuus meidät vapahtaisi, niin kuin sitten Väinämöinen Joukahaisen.
Eli siis
niin kauan kuin nainenkin minulle näyttäytyy vielä kauniimpana kuin mies en ole
vielä totuutta eli ihmistä hänessä täysin nähnyt.
Niin kauan kuin katselen
dualistisessa maailmassa vielä asioita hyvän ja pahan, ruman ja kauniin
silmälaseilla, en näe totuutta ja voi elää Taivasten Valtakunnassa.
Voin tosin
pitämällä tajuntani kaikessa kauniissa ja hyvässä elää lähes taivaista elämää,
mutta se on vain taivastelua eikä tuo Taivasten Valtakuntaa vielä maan päälle,
eli minun tajuntaani.
Emmehän kuolemankaan jälkeen pääse Taivasten Valtakuntaan
ellemme ole jo eläessä sinne päässeet. Taivaisiin pääsemme kyllä, niin kuin
Pakilan pappikin.
Taivasten Valtakunta on totuuden valtakunta. Me voimme
lähestyä sitä kun vapaudumme tästä dualistisesta katselusta. Kauneus ei ole
katsojan silmässä, vaan tajunnassa joka koittaa ymmärtää maailmaa ja käyttää
silmää maailmaa tutkiessaan.
Isä ja minä
Meidän tajuntamme on yhtä
isän eli minuutemme kanssa, ja siksi meidän mahdollisuutemme ovat rajattomat.
Kun päästämme vain älymme vastaanottamaan naisellisen intuitiomme eli Pohjan
neidoltamme tulevaa jumalaisen järkemme ohjausta kuten Ilmarinen, alkaa
maailmamme muuttumaan.
Sen sijaa, että pyrkisimme katselemaan ja etsimään
maailmasta hyvää ja kaunista etsimmekin niiden takaa totuutta.
Paha, ruma, hyvä,
kaunis ovat vain meidän aivokummituksiamme, jotka poistuvat, kun malka poistuu
silmästämme, ja näemme todellisuuden, niin sisäisen kuin ulkoisenkin, joka on
aina totuuden kanssa yhtä eli tosihyvää, tosikaunista. Kaikilla meillä on
varmaan ollut hetkiä jolloin olemme saaneet kuin väläyksenä nähdä ja kokea
taivaista kauneutta, jolloin taivaallinen kaste on valunut silmistämme.
Se
kaste joka poistaa pikkuhiljaa kyynelkanavistamme sen malkan eli tukin joka
tukkii näkökykyämme.
Enemmän kuin mikään muu hyvä on hyvä ihminen joka
suorittaa tosihyvän teon. Se saa meissä helposti liikutuksen kyyneleet silmistä
valumaan, ja sen myötä puhdistaa tunne- eli naisellista puoltamme siitä
persoonallisesta hyvästä, joka ei ole yhtä totuuden kanssa.
Elävä
muoto
Pimeys poistuu kun valo
meissä syttyy. Pimeys eli paha ei kestä totuuden valoa, vaan joutuu karttamaan
valoa, ettei sen olemattomuus paljastuisi. Miksi sitten hyvä ei poistu, joka on
vain pahan takapuoli.
Eikö totuuden valo paljasta sitäkin. Kyllä se poistaa
persoonallisen hyvänkin, mutta koska persoonallinen tajunnallinen ilmennys ei
voi olla olemattomuutta tuo totuuden Pyhä Henki tajuntaamme myös rakkauden eli
Jumalan, jonka me koemme tosihyvänä, ja näemme sen totuuden valossa kaiken
tosikauniina.
Jumalakin meissä ilmetessään rajoittaa itsensä muotoon ja ottaa
siten vapaaehtoisesti rajoituksen eli kärsimyksen kantaakseen, mutta sitä
kärsimystä hän kantaa ilolla, sillä se on olemisen rakkautta eli rakkauden
kokemista eli elävää muotoa.
Jumalakin meissä voi kokea olevansa rakkautta vain
ilmetessään. Mitä siis tästä opimme. Me opimme, että on ratkaisevaa, miten me
maailmaa tajuamme.
Maailmamme ympärilläkin muuttuu kun tajuntamme muuttuu.
Miksi sitten pahan näkeminen ja katsominen jopa kiinnostaa ja viehättää
ihmisiä.
He haluavat nähdä josko ja kun se paha saa palkkansa. Oikeuden
vaatimus hallitsee vielä ihmisiä ja sen myötä tuomion henki.
Me viihdymme
5
pensaan pimennossa mieluimmin, kuin etsisimme
kaikessa hyvän ja kauniin todellisuutta.
Ideamaailma
Mutta kun ymmärryksemme
kasvaa, ja näkökykymme terävöityy, emme jää ihailemaan vain ulkoista muotoa,
vaan etsimme kukankin kauneuden takaa sen syntysanoja, jolloin
totuudenetsijöinä meillä avautuu mahdollisuus päästä sen tosikauniin yhteyteen,
josta kukankin kauneus on lähtöisin.
Aivan kuin luonnontieteilijä, joka kukkaa
tutkimalla alkaa nähdä siinä yhä suurempia ihmeellisyyksiä, niin
totuudenetsijäkin kukan syntysanoja eli ideamaailmaa lähestymällä voi kokea ja
nähdä ihmeen ihanaan maailmaan, josta ulkoinen kukka on vain vertauskuvaa.
Kauniin ruusunkin alla on kuitenkin aina se pistävä piikki, joka muistuttaa
meille tämän dualistisen maailman kauneuden ja hyvyyden liittyvän meidän
kärsimystemme kouluun.
Ja kun muistamme, kuinka valkea kynnyksenvartijamme on
vaarallisempi ja petollisempi kuin se musta, emme jää enää kuuntelemaan
seireenienkään lauluja, vaan paneudumme etsimään totuutta, johon ne pistävät
piikit meitä luotsaavat.
Ihmiskunnassahan noin yleisesti ottaen tuntuu että
naiset kulkevat
sydämen- ja miehet
älyntietä. Näin ei kuitenkaan ole asianlaita, sillä ihmiset eivät yleensä kulje
millään tiellä.
Mutta tielle lähteneet monet ihmiset alkavat sielussaan
yhä enemmän irtaantumaan sukupuolestaan ja
muistuttamaan jo Ihmistä isolla iillä. Kuitenkin painopiste tunteen ja älyn,
sydämen ja järjen välillä saattaa vaihdella eri ikäkausinakin.
Ihminen katselee
ja eläytyy elämän ihanteeseensa välillä enemmän älyn, välillä tunteen
siivittämänä, kunnes lopulta hän saavuttaa suvannon ja huomaa, ettenhän minä
se
ollutkaan joksi itseni luulin.
Eihän se maailma sellainen ollutkaan, joksi olin
sen aina kuvitellut. Kaikki olikin ollut vain omaa mielikuvitustani. Totuushan
onkin aivan muuta, kuin kuvittelin sen olevan.
Maailmahan onkin paljon parempi
ja kauniimpi paikka elää ja tehdä työtä, kuin olin sitä koskaan pystynyt
kuvittelemaan.
Onkohan
se
sitä
naisellisen intuition todellista heräämistä meissä miehissäkin?