Hyvän ja pahan ymmärtäminen ja voittaminen
On
monenlaisia teitä ja keinoja, joilla ihminen voi oman elämänsä hyvinvointia
kohentaa. Itselleni suurimman tasapainon ja sielullisen, kuin myös henkisen
hyvinvoinnin on tuonut hyvän ja pahan syvällisempi ymmärtäminen.
Sanon
syvällisempi, sillä kyseessä ei ole pelkkä älyllinen ymmärtäminen, vaan sana on
tullut vuosikymmenien saatossa "lihaksi".
Sanoilla on vaikea toisille ymmärrystä
välittää, yhtä vähän kuin toisen puolesta pystyy syömään tai juomaan.
Jokaisen
on itse kuljettava tie, itse pureksittava tarjolla oleva ruoka.
Koetan
nyt kertoa, kuinka olen ymmärtänyt mitä hyvä ja paha pohjimmiltaan ovat,mikä
niiden merkitys meidän elämässämme on, ja miten paha, kuin myöskin hyvä,
voidaan voittaa ja poistaa totuudenmukaiseen, oikeamieliseen elämään
pyrittäessä.
Totuus
han vapauttaa meidät tästä kaksinaisuuden eli dualismin
harhasta.
Harhasta,jonka valepukuun hyvä
ja pahakin ovat kietoutuneet.
Kerron
ensin kaksi pientä tarinaa,jotka ehkä valaisevat meille tätä harhan
todellisuutta ja virittävät ajatuksemme vastaanottavaisemmiksi syvemmälle
ymmärtämiselle.
Ei niin köyhää ettei antamaan pysty, eikä niin rikasta ettei toista
tarvitse
Ensimmäinen tarina on vanhasta Intiasta, jossa kaksi
puuseppää, isä ja poika, asustivat pientä tilaansa, saaden siitä niukan
elantonsa. He olivat nykyilmaisun mukaan työttömiä.
Mutta iltaisin he tekivät
puhdetöinään puusta monenlaisia tarvekaluja ja lahjoittivat niitä köyhille
kyläläisille ja ystävilleen, jotka niitä tarvitsivat. Eräänä päivänä, ollessaan
pellolla töissä, huomasivat he, että heidän talonsa oli ilmiliekeissä, eikä
mitään ollut enää tehtävissä. Koko heidän omaisuutensa haihtui savuna
taivaalle.
Kun he suruissaan katselivat
hiiltyneitä raunioita, silloin yht'äkkiä pojan ilme kirkastui ja hän sanoi
isälleen: "Mutta isä, nythän ne kaikki tavarat, jotka me olemme
lahjoittaneet ja antaneet pois, säästyivät!!!
Kun kyläläiset saivat kuulla naapuriaan kohdanneesta onnettomuudesta
tulivat he joukolla ja rakensivat isälle ja pojalle uuden, entistäkin ehomman
talon.
Vasta silloin he ymmärsivät
kuinka paljon ystäviä heillä olikaan.
Pelon pohjimmainen syy
Toinen
tarina tulee vanhasta Saksan oppikirjasta poikavuosilta.
Siinä kerrottiin laivasta joka oli merellä
kovassa myrskyssä. Siihen aikaan laivat olivat yleensä paljon pienempiä kuin
Estoonia.
Matkustajat olivat hyvin
peloissaan, sillä laiva narisi ja keikkui kuin lastu laineilla ja vettä pärskyi
joka puolella. Peloissaan ihmiset olivat kyyristyneinä omiin nurkkiinsa: kuka
rukoili, kuka kiroili huonoa tuuriaan kun tuli lähdettyä tälle matkalle.
Vain
yksi pieni poika oli aivan rauhallinen. Hän kiersi ihmisten parissa lohduttamassa
ja rauhoittamassa heitä.
Kun häneltä kysyttiin: kuinka sinä voit olla noin
peloton ja rauhallinen, vastasi poika kirkkain silmin: "Eihän meillä ole
mitään pelättävää, sillä kapteeni joka tätä laivaa ohjaa on minun isäni !!!
Tällainen,sanoisiko lapsenomainen,100 % luottamus joka
pohjaa kuitenkin tietoon elämää ohjaavien hyvien voimien todellisuudesta,
auttaa meitä vapautumaan jo kaikista turhista peloista.
Hyvää tarkoittaen tehdään vielä
eniten pahaa maailmassa
Jokaisella meistä on jo elämän aikana
kertynyt runsaasti kokemuksia siitä mitä hyvä ja paha ovat, joten uskomme ne jo
tuntevamme.
Ja jos emme ehkä vielä
olekaan mestareita hyvässä, niin tuntuu ainakin, että pahassa me olemme jo
täysin oppineita.
Pahan metkut me jo täysin tunnemme. Ja jos se vain olisi
meidän vallassamme, poistaisimme hyvinä ihmisinä pahan maailmasta ja
vapauttaisimme ihmiset ja ihmiskunnan turhista kärsimyksistä.
Olisimmehan näin
luojaammekin armeliaisempia lähimmäisiämme ja ihmiskuntaa kohtaan. Itseasiassa
hyvät ihmiset ovat aina pyrkineet näin tekemään, jopa uskonnon nimissä ja
oikeutuksella.
Kuitenkin huomaamme, ettei paha suinkaan ole jäänyt alakynteen,
vaan päin vastoin näyttää kuin se pilkallisesti ilkkuisi ja nauraisi ihmisille
heidän taistellessaan tuulimyllyjä vastaan.
Joissakin saduissa kuvataan paha lohikäärmeenä, ja kun
tältä katkaistaan pää, kasvaa siihen seitsemän tilalle.
Näin jo lapsille
opetetaan, ettei pahaa suinkaan saada väkivalloin kitkettyä pois, vaan se
päinvastoin lisääntyy siitä.
Kuitenkaan me aikuisina emme ole osanneet tätä
ongelmaa ratkaista, vaan olemme sortuneet toistuvasti väkivaltaan.
Tuntuukin,
että uskonnot, joiden tehtävä olisi ollut ihmiskunnan kasvattaminen pois
pahasta, väkivallasta, olisivat täysin epäonnistuneet tässä tehtävässään.
Ihmiset on kyllä saatu joten kuten pyrkimään hyvään, mutta hyvässä
tarkoituksessa tehdään kuitenkin vielä eniten pahaa maailmassa
.
Miksi näin tapahtuu, voimme kysyä. Miksi
edelleen käydään jopa sotia uskonnon, vapauden ja kaikkinaisen hyvän nimissä.
Hyvinä ihmisinä koemme jopa velvollisuudeksemme ja oikeudeksemme pahan
paljastamisen ja tuomitsemisen maailmassa ja ihmisissä.
Näin on tehty ennen,
näin tehdään tänä päivänä, ja näin tehdään tulevaisuudessakin.
Mikään ei muutu, tai muuttuu sitten
äärettömän hitaasti, ellemme lähde tietoisesti
itseämme
muuttamaan.
Jokaisella on oma maailmansa
Viisaat ovat sanoneet, että maailmassa kaikki on
järjestyksessä, ainoa paikka missä on epäjärjestystä on meidän korviemme väli eli tajuntamme.
Siellä
pitää parannusta tapahtua, vain sen myötä maailmammekin paranee. Sillä
maailmamme on sellainen kuin olemme oppineet sen näkemään, eli omien
ajatustemme tuote.
Jos aamulla oma peilikuva ei miellytä, ei kenenkään
mieleen tule sättiä peiliä siitä. Mutta maailmaa, joka vain peilin tavoin
heijastaa meitä itseämme, me olemme valmiit moittimaan ja tuomitsemaan.
Epäystävällisille kasvoille peilissä
tarvitsee vain hymyillä, ja ne vastaavat hymyyn varmasti !
Näin
Detlefsen neuvoo meitä parantamaan maailmaa.
Ehkä emme kuitenkaan vielä usko, että
maailmakin paranee vain kun me itse parannumme. Kuitenkin viisaiden neuvot on
syytä ottaa vakavasti.
Me katselemme vielä asioita ja maailmaa niin
lyhytnäköisesti, ettemme huomaa syyn ja seurauksen pitkäjänteisyyttä. Mehän
olemme myös urautuneet ja napittaneet itsemme niin tiukkaan monenlaisilla
tiedoilla ja opeilla, ettei henki tahdo enää kulkea.
Me hengettömätkö sitten
parantaisimme ja pelastaisimme maailman. Ainoa mitä maailma tarvitsee siinä
suhteessa on pelastua meiltä.
Me luulemme olevamme puhtaita ja
aatteellisia, mutta olemmekin vielä ahtaita ja puutteellisia.
Voisi jopa sanoa että olemme itse
ristiinnaulinneet itsemme tähän aineen ristille.
Avainsana
LUOVUUS
Mikä se on joka: "povetkin aukovi
paatuneet ja rungot nostavi maatuneet, taas punovi lehtihin kukkasiin ja
uusihin unelmiin." Eino Leino puhuu tässä lemmen kaikkiallisesta uutta
luovasta voimasta.
Mehän tiedämme, että kun se lempi nostetaan korkeimpaan
potenssiinsa, puhtaimpaan rakkauteen, niinkuin Paavali korinttolaiskirjeessään,
niin se on täydellistä itsestä luopumista, oman alemman persoonallisen elämän
"uhraamista" lähimmäistemme ja lopuksi koko ihmiskunnan kehityksen
alttarilla.
Uusi syvempi elämä voi alkaa
meissä virrata kun vain opimme luopumaan alemman persoonallisuutemme koukuista,
jotka sitovat meidät tähän mammonan maailmaan.
Luopuminen on avainsana
pyrittäessä syvempään elämään ja mmärrykseen. Luopuminen niistä siteistä,
joihin me olemme itsemme köyttäneet. Jokainen kyllä omat ankkuriköytensä
tuntee.
Luopumisen opetteluhan tapahtuu jokapäiväisen elämän esille tuomissa
houkutuksissa ja vastuksissa ja ennenkaikkea omistamisen halussa.
Kuitenkin
meidän on turha lähteä ulkonaisesti mistään luopumaan, ennen kuin olemme
oppineet sisäisesti luopumaan, eli ennen kuin olemme ymmärtäneet luopumisen
syvällisen merkityksen ja välttämättömyyden.
Niin ettemme edes koe enää mistään
luopuvamme, vaan että välttämättömyys toteutuu näin minunkin kauttani. Muuten
meistä tulee vain ulkokultaisia fariseuksia.
Tajunnallisista asioista on siis
ennen- kaikkea kysymys, siellä on meidän työmaamme. Tajunnassamme meidän suurin
vihollisemme on löydettävissä. Mutta tajuntamme on myös taivasten valtakunnan
avain.
Sen, että luopuminen kuuluu olennaisesti aina jonkun
suuren uuden syntymiseen meissä, todistaa viisas Suomen kieli sanassaan
"luovuus",
luovu-uus.
Syksyisin kun lehdet putoavat puista, ilmenee luovuus luonnossa valtavana uutta
luovana tapahtumana.
Jos olette katsoneet, mikä sen lehden irrottaa oksasta,
niin olette huomanneet varren tyvestä työntyvän silmun, jonka tieltä vanha
lehti väistyy.
Näin tulisi meidänkin osata karistaa kellastuneet lehtemme,
jotta pysyisimme tuoreina, aina uutta versoavina.
Sanotaankin, että Luoja keksi
kuoleman, voidakseen luoda mahdollisimman paljon uutta elämää.
Totuus pukeutuu symboleihin
Jos
sitten katsomme tämän LUOVUUS-sanan kirjaimia, on niillä jokaisella
merkityksensä.Siinä on kulmamitta L ja harppi V, kun käännämme V:n ylösalaisin.
Nehän ovat ne jumalaiset työkalut, joilla luominen muotoihin voidaan
aikaansaada. Niillä voidaan kaikki muodot piirtää, ja siten saada tähän
ilmennyksen maailmaan.
Muunmuassa vapaamuurarit
ovat ottaneet ne symboleikseen kuvaamaan toimintansa eettistä jumalaista
tehtävää. O eli ympyrä on ikuisuuden vertauskuva: ikuisuuden, josta kaikki
luovuus ja luodut ovat saaneet syntynsä.
Jos pistämme pisteen tämän ympyrän
keskelle, on se auringon eli aurinkokuntamme luojan Logoksen vertauskuva.
Kyse
on siis ikuisista jumalaisista luovista voimista.Eestin kielessä sanassa LOOVUS
on kaksi oota. Siinä on säilynyt tieto, että näitä luovia jumalia on paljon,
eikä vain yksi, niinkuin jotkut tahot pyrkivät opettamaan. Niitä on itseasiassa
ääretön määrä, niinkuin tämä S kirjain ilmaisee. S on äärettömyyden
vertauskuva, kun se saavuttaa täyteytensä "8".
Me ihmiset olemme tämä
U. Tai ainakin meidän tulisi olla kuin se.
Meissä on toinen puoli ympyrää, jumaluutta ja toinen puoli vielä kaikkea
muuta kuin jumalallista.
Kun heräämme kysymään ja etsimään totuutta, me
nostamme ainakin hengessämme kädet kohti taivasta, jolloin meistä tulee
ylöspäin avonaisia maljoja, johon jumalaiset luovat voimat voivat virrata.
Silloin maljaamme mahtuu uutta. Mutta kun
luovuus on päässyt meissä virtaamaan, eli olemme oppineet maljastamme myös
muille jakamaan, niin ettei täyttymistä ja ummehtumista pääse tapahtumaan,
jatkuu tämä UU uuden virtaus meissä äärettömyyksiin asti "8".
Tämä sana siis opettaa meille: kun me avaudumme
ylhäältä (sisältä) tuleville muotoja luoville jumalaisille voimille, jotka ovat
ikuisuudesta, äärettömyydestä kotoisin, herää ymmärryksemme käsittämään näissä
muodoissa ilmeneviä totuuksia.
Näin paljon asiaa ja viisautta voimme löytää jo
yhdestä Suomen kielen sanasta. Ja kielemme on täynnä tällaisia
ristisanatehtäviä.
Sana
luovuus on meille nyt avainsana. Ja mistä meidän tämä luopuminen tulisi
aloittaa?
Se alkaa ajatuksista, tajunnasta, niin kuin jo äsken
totesimme.
Paha
on tajunnan rajoittuneisuutta
Viisaat ovat taas sanoneet: "Paha on sitä, että
jumalainen tajunta ei ole äärettömyyden lepotilassa, vaan on rajoittunut."
Rajoittunut näihin ilmenneen maailman muotoihin.
Eli paha on pohjimmiltaan
tajunnan rajoittuneisuutta. Ja logiikan mukaan: mitä rajoittuneempi tajunta on,
sitä suurempi pahan kokemus.
Eli ihminen, joka vielä näkee ja kokee paljon
pahaa ulkopuolellaan, on rajoittanut pahasti näkökenttänsä. Ihmisessä tämä
itsetietoinen jumalainen tajunta lienee rajoittuneimmassa tilassaan.
Siksi
voidaan sanoa myös, että mitä vähemmän ihminen näkee ja kokee pahaa
ympärillään, sitä vapautuneempi ja valaistuneempi hänen tajuntansa,
ymmärryksensä on.
Sitä enemmän hänen jumalainen puolensa, jumalainen tajuntansa
hänen alempaa ymmärrystään valaisee. Silloin hän näkee kaikessa
tarkoituksenmukaisuuden toimivan, pahassakin.
Tajunnallisesta asiasta on siis
kyse,eli siitä miten me maailman tajuamme. Jokaisella meillä on subjektiivinen
maailmamme.Toinen voi sanoa, että maailma on paha ja toinen että se on hyvä.
Kuitenkin viisaat sanovat ettei maailma ole hyvä eikä paha. Maailmassa kaikki
on järjestyksessä. Hyvä ja paha ilmenevät siellä välttämättömyyden pakosta.
Ihmisen tajunta vain on epäjärjestyksessä, siellä pitää muutoksen tapahtua.
Tähän sopii kertomus pienestä kylästä Intiassa: Oli kylä jonka taloilla oli yhteinen hevonen, jolla kyläläiset vuoroin kyntivät peltonsa. Keväällä kun toukotöiden piti alkaa, tämä hevonen karkasi. Kyläläiset valittamaan kylän vanhimmalle kuinka huonosti kävi. Vanhin mietti ja sanoi: "Mistä te tiedätte, että huonosti kävi". No millä me nyt kynnämme pellot? Meni pari päivää ja tämä hevonen palasi ja sillä oli lauma villihevosia mukanaan. Kyläläiset kiireesti aitaamaan nämä hevoset ja kylän vanhimmalle kehumaan kuinka hyvin kävikään. Vanhin taas mietti ja sanoi: Mistä te tiedätte, että hyvin kävi? Pyh, sanoivat kyläläiset ja läksivät kesyttämään hevosia. Mutta koska olivat siinä taitamattomia, niin loukkasivat pahoin itsensä
hevosten potkuista ja
putoillessaan niiden selästä ja kohta oli kaikki työkykyiset miehet rampoina ja kyläläiset taas valittamaan vanhimmalle kuin huonosti oli käynyt. Vanhin taas mietti ja sanoi: "Mistä te tiedätte että huonosti kävi". No kuka nyt kyntää pellot? Meni pari päivää niin keisarin ratsuväki karautti pihaan ja oli hakemassa miehiä sotaan, mutta kun näki, että kaikki miehet olivat rampoja jatkoivat matkaa, mutta ostivat hyvästä hinnasta nämä villihevoset. Ja kyläläiset taas kehumaan vanhimmalle kuinka hyvästi kävikään. Kaikki miehet säästyivät ja nyt voivat palkata naapurikylän miehet kyntämään näillä rahoilla kunnes miehet paranevat. Vanhin taas mietti ja sanoi:"Mistä te tiedätte, että hyvin kävi?
Näin tämä tarina voi jatkua, eikä loppujen lopuksi voi tietää kävikö lopuksi hyvin vai huonosti, koska on tajunnallisista asioista kyse.
Me
ihmiset järjestelemme kyllä mieluummin maailman asioita kuin omaa tajuntaamme,
omia ajatustottumuksiamme.
Se miksi me näemme maailmassa niin paljon pahaa
tapahtuvan, johtuu pohjimmiltaan siitä, ettemme vielä näe niitä syitä ja
tarkoituksia, jotka niissä toteutuvat.
Dualismin harha
Katsokaamme sitten, minkälainen tämä ilmennyt elämä,
ulkonainen maailma on, hyvän ja pahan perspektiivistä katsoen. Ensimmäisenä
huomaamme siinä vallitsevan polarisuuden eli vastakkaisuuden: plus-miinus,
kaunis-ruma, hyvä-paha jne.
Voidaan sanoakin, että elämä, joka ilmenee
liikkeenä, sykkii näiden kahden polariteetin välillä. Jos olette joskus
ottaneet juuri ikkunaan lentäneen linnun käteenne, olette huomanneet, kuinka
voimakkaasti sen sydän sykkii elämänvoimien vielä kamppaillessa siinä.
Kuolevassa ei tunnu kuin värinää. Henki, elämä on jättämässä tämän muodon johon
se oli pukeutunut. Elämä tuntuu siis sykkeenä.
Senköhän vuoksi nykynuorisoa ei väräjävä tango enää
sytytä, vaan tarvitaan voimakkaampi syke musiikkiin, jotta he todella kokisivat
elävänsä.
Jokainen
tiedämme, että jos otamme toisen polariteetin pois, toinenkin häviää. Jos emme
hengitä välillä ulos, emme voi vetää sisäänkään, rytmi lakkaa ja kuolemme. Jos
otamme pois pahan, hyväkin lakkaa olemasta.
Polariteetit elävätkin toistensa
olemassaolosta kuin nuori pari; toinen pistää toisenkin liikkeeseen. Niiden
välillä vallitsee vetovoiman laki, ja molemmat puoliskot ovat siten saman
arvoiset.
Jumalaisen tajunnan, luodessaan, täytyy hylätä ykseys, eriytyä
yksilölliseksi tajunnaksi eli minuudeksi, ja langeta polarisuuteen, eli
kirkollisesti sanottuna syntiin.
Hyvä kuin porkkana
No niin, me voimme nyt ymmärtää, että hyvä ja paha ovat
samanarvoisia tässä ilmenneessä maailmassa. Miksi me sitten pyrimme hyvään,
eikä esimerkiksi pahaan. Meitä jopa monta kertaa päivässä kehoitetaan olemaan
hyviä.
Kauhistuisimme jos joku kassa yks'kaks sanoisi: "Ole paha"
antaessaan rahasta takaisin. Me, jotka koemme olevamme hyviä, todellisuudessa
olemmekin vielä kaukana siitä
tosihyvästä
,
jonka elämä on pistänyt päämääräksemme.
Ole tosihyvä olisikin jo oikea ilmaisumuoto
totuuden
etsijälle, elikä sen hyvän
mukainen, joka on
totuudesta
käsin
hyvä ja siten elämän lakien mukainen. Vastakohtana sille alemman
persoonallisuuden tavoittamalle hyvälle, joka on vain kuin porkkana, joka saa
pysymään tämän aasin liikkeessä.
Miten
voimme sitten päästä tietoon siitä, mikä on tosihyvää ja mikä hyvä vain pahan
takapuoli.
Viisaat sanovat: etsikää
totuutta, niin te löydätte sen.
Kaivatkaa totuutta, henkeä, yhtä kiihkeästi
kuin hukkuva ilmaa.
Totuuden pyhä henki
tulee, kun osaatte sitä oikealla
tavalla anoa, sanoo suomalainen tietäjä Pekka Ervast. Kun
vain luovumme sydämessämme alemman persoonallisen elämän pyrkimyksistä,
valaisee pyhähenki aikanaan ymmärryksemme.
Pahan takana hyvä tarkoitus
Ymmärryksemme kautta taivasten valtakunta astuu meihin.
Se on vielä pimeä, jotta valo voisi siinä ilmetä.
Runoilija on ilmaissut tämän
näin: "Älä pelkää pimeyttä, valo syttyy silloin. Eihän tähtiäkään näy,
kuin pimeässä illoin. Älä pelkää pimeyttä, se on valon ehto. Älä pelkää
pimeyttä, se on valon kehto. Myöskin musta silmäterä on iiriksessä sulla, vain
pimeyden kautta voi valo esiin tulla."
Pimeä, paha on siis välttämättömyys, jotta valo, hyvä
voisi ilmetä. Luojamme otti vapaaehtoisesti kärsimyksen eli rajoituksen
päälleen, astuessaan tähän ilmennyksen maailmaan.
Vapaaehtoinen kärsimys
ihmisessäkin ilmentää jo jumalaista tajuntaa. Olemmehan me Jumalan kuvia,
Jumalan kaltaisiksi luodut. Onhan meillä samanlainen kauneudentajukin kuin
hänellä, joka on esimerkiksi kukat luonut.
Mahdollisuutemme ovat siten
rajattomat. Kun emme vastusta enää pahaa, eli sitä, jonka vielä pahaksi näemme,
opimme ymmärtämään sitä ja näkemään sen takana hyvän tarkoituksen.
Näemme
silloin kaikessa tarkoituksenmukaisuuden toteutuvan, ja tajuntamme vapautuu
rajoittuneisuudestaan eli pahasta. Niin kauan kun vielä pahaa näemme, meitä
hallitsee myös tuomion henki. Jeesuskin sanoi: "Millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan".
Pahan tarkoituksen näkeminen ei tarkoita kuitenkaan, että
tulisimme välinpitämättömiksi ihmisten kärsimyksille. Kaukana siitä. Opimme
vain ymmärtämään näiden kärsimysten syitä. Ja sen myötä voi meistä tulla
todellisia auttajia.
Kun näemme hyvän pahassa ja pahan hyvässä eli lopun alussa, olemme
raottaneet ikuisuuden verhoa. Silloin olemme astuneet hyvän ja pahan
yläpuolelle, pyramidikolmion kärkeen, josta jumalainen tajunta, TOSI-HYVÄ rakkaus,
valaisee persoonallista ymmärrystämme.
Jumalainen rakkaus ei erottele hyvää
pahasta, ei suorita valintoja, vaan siinä vallitsee kaikkiyhteys ja sopusointu.
Rakkaus eli lempi, joka vielä suorittaa valintoja, on persoonallista.
Rakkaus on
vastakohtaisuuksien häivyttämisen ja sovittamisen avain, sillä se yhdistää
sinän minäksi. Silloin meille toisten ihmisten tarpeet tulevat kuin omiksemme.
Lapsemme ja lapsen-lapsemme ovat hyviä kasvattajiamme siinä suhteessa.
Kärsiminen ei enää välttämätöntä
Mitä enemmän pystymme alempaa luontoamme voittamaan, sitä
enemmän tulee tilaa jumalaiselle tajunnalle meissä, sitä enemmän voi Jumala
astua kauttamme maan päälle, niin kuin Hän astui Jeesuksessakin.
"Mene ja
myy kaikki mitä sinulla on, ja jaa se köyhille" sanoi Jeesus rikkaalle nuorukaiselle.
Eli kaikki minkä luulet omistavasi, omistaakin vielä sinut. Äiti Teresa sanoi:
"Älkää antako vain liioistanne, vaan antakaa niin että se tuntuu
kipeältä."
Nyt voimme sitten kysyä: poistuuko paha elämästämme, kun
olemme sen paljastaneet, ja olemme jonkin verran oppineet elämässämme
luopumaan. Kyllä ja ei.
Vain
täydellisiltä se voi poistua täydellisesti.
Meillä jatkuvat kivut, sairaudet ja
harmit kuten ennenkin, mutta jo meidän oikea suhtautumisemme niihin on
katkaissut kuin terän tai kärjen niiltä. Me emme enää näe sairautta pahana,
vaan ymmärrämme syyn eli tekomme, joka tämän sairauden on aiheuttanut.
Sairaus on hyvä, sillä
se palauttaa tasapainon, vapauttaa meidät pahan tekomme aiheuttamasta
velkataakasta, ja auttaa meitä ymmärtämään, miten kärsimys on voitettavissa.
Jeesus
parantaessaan sanoi: "Mene, äläkä enää syntiä tee." Vasta se
aikaansai lopullisen parantumisen. Meillä jokaisellahan on, kenellä suurempi
kenellä pienempi "reppu" selässä, josta elämä sopivina annoksina
jakaa menneiden tekojemme seurauksia: hyviä tai pahoja.
Jokaisen on huutonsa
vastattava. Ne, joilla on paljon voimia, ottavat tai saavat suuria taakkoja
kannettavakseen. Mutta kuten sanottu,
totuuden
tieto vapauttaa meidät jo huomattavasta taakasta.
Se tieto antaa kuin
voimia meille,niin ettei taakan paino tunnu missään. Samanlainen vaikutus kuin
marssimusiikilla, joka poistaa marssijan väsymyksen.
Kun ymmärrämme taakkamme painon olevan itse ottamiamme
velkoja, maksamme ne tietenkin ilolla pois kun siihen aukeaa mahdollisuus.
Näin
sairaudetkin muuttuvat helpommiksi ja mielekkäämmiksi kantaa. Opimme kiittämään
sairaudestakin.
Mooseksen laissa vaadittiin silmä silmästä jne
.
Mutta Jeesus
aikaansai suuren muutoksen ihmiskunnan kollektiivisessa tajunnassa. Hän toi
kosmisen, jumalaisen tajunnan tähän yhteistajuntaan niin että jokaiselle
ihmiselle avautui rakkauden vaihtoehto ankaran lakisiteisyyden rinnalle.
Enää emme ole sidottuja ehdottoman lain mukaan
sovittamaan vääriä tekojamme, vaan meille on avautunut mahdollisuus maksaa
velkaamme useammalla tavalla ja "valuutalla", ehkäpä siirtämään
maksua myöhemmäksikin, ajankohtaan jolloin olemme "rikkaampia" ja
maksaminen siten helpompaa.
Mutta muutos on ennenkaikkea siinä, ettei meidän
ole pakko enää kärsimyksellä sovittaa menneitä tekojamme, vaan kosmiseen
rakkauteen kuuluu
armo ja anteeksianto.
Jos me opimme antamaan anteeksi, saamme me itsekin anteeksi.
Jos me olemme
valmiit kantamaan toisen taakkaa, tulee omammekin kevyemmäksi. Muistattehan
kuinka kävi Viipurissa: painaneet ei siellä huolet, ystävät kun kantoi puolet.
Lunastaja meissä
Laotse
on sanonut: "Jos joku on minulle paha, niin minä olen hänelle hyvä - ja
hänestäkin tulee hyvä. Suuret totuudet voidaan lausua näin yksinkertaisesti.
Tämä on kuitenkin ainoa tie pahan voittamiseen. Me odotamme tuloksia vain
turhan hätäisesti.
Saduissahan aina tarvitaan prinssi, joka neidon pelastaa
pahan vallasta. Ja tämä prinssi, tai niin kuin Kalevalassa, Pohjan Ihana Impi,
on meissä jokaisessa, joka hyvyydellään rientää meitä auttamaan raivatakseen
viimeisetkin esteenä olevat piikkipensaat.
Vain tämä "ylhäältä", sisältämme tuleva hengen
valo voi voimallaan nostaa ja pelastaa meidät tämän mammonan lohikäärmeen
pauloista. Itsekkyys eli Itse'kyys on se myrkyllisyys josta meidän tulee
vapautua.
Emme tee silloin enää hyviä emmekä pahoja
tekoja, vaan teemme
välttämättömyyden
sanelemia tekoja, jotka ovat uutta luovia,
tosihyviä
,
jumalaisen luontomme inspiroimia tekoja, ja jotka ovat ikuisuudesta kotoisin ja
ehkäpä siten ikuisuuteen vaikuttaviakin tekoja.
Teemme niitä, koska näemme ne
teoiksi, joita meidän elämän eettisten lakien mukaan tuleekin tehdä, emmekä
enää tee niin kuin alempi itsekäs persoonallisuutemme haluaisi.
Rakasta pahaa ja se on vapahdettu
Mihinkä on sitten Saatanat, Lusiferit, Ahrimanit ja muut
pikku paholaiset unohdettu, saattaa jo moni kysyä. Eivätkö ne ole sentään
todellisia meidän jokapäiväisiä kiusaajiamme ja itse pahan ruumiillistumia.
Emme
tietenkään voi sivuuttaa näitä herrasmiehiä. Toki he suorittavat tehtäväänsä
maailmassa kuten ennenkin. Voimme vain toivoa menestystä ja vapautumista
heillekin. Sillä paha ja kiusaajat ovat maailmassa niin kauan kuin niitä
tarvitaan.
Meitäkin kiusataan ja suututetaan niin kauan kuin suostumme
kiusaantumaan ja suuttumaan. Niinsanotut pahat voimat ovat olleet ja ovat
vieläkin meidän hyviä opettajiamme.
Ilman heitä emme olisi hyvääkään löytäneet
ja pääsisi siten tosihyvän yhteyteen. Miksi emme siis olisi kiitollisia heille.
On
muuten kansan parista tullut sanonta että: Paholainen on ainoa jumalsyntyinen
olento, jota ympäröi suuri huumorin ilmapiiri.
Tästä lempilapsesta on
lukemattomia kaskuja veistetty. Ja paholainen on tuotu yleensä esille
myönteisessä hengessä.
Kun
ymmärrämme ja rakastamme tätä entistä vihollistammekin, niin hänestäkin tulee
hyvä, niin kuin Laotse asian ilmaisi. Ja paholainen poistaa kasvoiltaan naamarin
ja tervehtii meitä korkeana jumalaisena enkeliolentona, Lusiferina, joka sai
Jumalalta tehtäväkseen ihmiskunnan kasvattamisen pahan ja kärsimyksen avulla.
Pahan salaisuus piilee siis viimekädessä siinä, ettei sitä todellisuutena
olekaan. Pimeys joutuu karttamaan valoa, mikäli se ei halua olemattomuutensa
paljastuvan.
Hengen valo eli tosihyvä on
kuitenkin meidän paras kasvattajamme, kunhan vain ensin löydämme sen itsestämme
ja annamme sen valaista mielemme.
Niin kauan kun tajuntamme on pimeä, mielemme
näkee paholaisia joka puolella. Aivan kuin pimeässä kulkiessamme säikymme
olemattomia.
Mutta valo paljastaa meille ettei mitään pelättävää ollutkaan. Ja
kun tämä valo meissä syttyy, huomaamme, kuinka kaunis ja tosihyvä paikka tämä
maailmamme on elää ja tehdä työtä, sekä etsiä jumalaisen luovuuden kaikkia
ilmentymiä
tästä
eedenin
puutarhastamme, sisäisestä kuin myöskin ulkoisesta.
Me ihmiset olemme sisimmältämme kuin kirjailijoita. Me
kirjoitamme elämä elämältä elämänkirjaa, jossa yksi elämä on kuin yksi päivä
sankarimme elämästä ja seikkailusta.
Vain kirjailija itse tuntee juonen, sankari
(persoonallisuus) on siitä vielä melko tietämätön.
Tällä tarinalla, sadulla, on
kuitenkin aina onnellinen loppu: prinssi saa prinsessan ja puoli valtakuntaa.
Paha on syösty omaan mahdottomuuteensa, kuin myös se hyvä, se mielikuva
prinsessasta, joka sai prinssin ponnistelemaan eteenpäin ja lopuksi löytämään
ja yhtymään oikeaan prinsessaan, tähän totuuden valtakunnassa elävään
tosihyvään
suureen rakastettuun.
Vietettävät häät ovat sitten sen mukaiset; rumasta
ankanpojasta kehkeytyy kaunis valkea joutsen.
Sen
pituinen se.