On sanonta, että kauneus on katsojan
silmässä. Tämähän on kuvainnollinen sanonta siitä, että jokainen ihminen
katselee maailmaa hieman eri tavoin. Silmä on kuitenkin vain kuin koje, joka
välittää meidän tajunnallemme kuvan maailmasta, jota tajunta sitten analysoi.
Jokaisen ihmisen persoonallinen tajunta on erilainen, siksi me myös koemme
ympäröivän maailmammekin eri tavoin. Kauneuskaan ei siten konkreettisesti ole
silmässä, vaan tajunnassa.
Voidaan siten myös sanoa, että ihminen
näkee vain sitä, mitä hän tajuaa. Niin kuin se entinen mummo, joka näki
lentokoneen ensimmäistä kertaa ja sanoi: ”Ei tommost ookkaa”.
Jos kuljemme
syventyneenä täysin ajatuksiimme vaipuneena, emme juurikaan tiedosta sitä mitä
silmämme näkevät. Tämänhän me jokainen olemme kokeneet.
Toisaalta taas, jos tajuntamme on
keskittyneenä siihen mitä katsomme, huomaamme, että näemme yllättävän paljon
enemmän asioita katsottavasta kohteesta, kuin että jos tajunta ei olisi siihen
keskittyneenä.
Keskittyminen on siten uuttaluovan näkemisen ensimmäinen
edellytys.
T
ajunnan ja ymmärryksen kehittymisellä on siten suuri
merkitys sille, mitä näemme. Toinen saattaa nähdä maailmassa paljon pahaa ja
rumaa, ja ihannoida unelmiensa paratiisia.
Toinen taas näkee sen paratiisin jo
täällä maan päällä, eikä niinkään enää halua
katsella
sitä ikävää puolta elämässä, sillä hän ymmärtää sen olevan vain väliaikaista koulun
käyntiä.
Koska
persoonallinen tajuntamme voi olla hetkellisesti suorassa yhteydessä ylitajuntaamme,
voimme saada sieltä uusia luovia impulsseja, jotka avaavat silmämme näkemään
asioita, joita emme ennen ole huomanneet.
Sanotaanhan, että Jeesuskin avasi opetuslastensa
silmät ymmärtämään kirjoituksia.
Oma kokemukseni on ollut, että mitä
enemmän olen oppinut maailmaa ymmärtämään, sitä mielenkiintoisempi ja kauniimpi
paikka siitä on muodostunut.
Tästä seuraa luonnollisesti se, että jos
näen jossakin pahaa, osoittaa se, että en vielä sitä ymmärrä. Pahan ja ruman pahana
pitäminen on siis vielä ymmärtämättömyyttä minussa, ja minulle tuodaan niin
kauan sitä nähtäväksi, kunnes opin näkemään sen takana opettavaisen hyvän ja
kauniin tarkoitusperän.
Ei
se kuitenkaan tarkoita, etten enää sitä epätäydellistä näkisi, mitä sanotaan
pahaksi, vaan tajunta alkaa heti etsiä sen tarkoitusta, löytääkseen miksi ja
mitä siinä tapahtuu ja
mitä sen takaa
löytyy.
Jotkut sanovat, että pieni on kaunista.
Jotkut pitävät taas suuresta. Tässäkin asiassa varmaan totuus löytyy
kaurapuurosta eli kultaiselta keskitieltä, josta ei voida sanoa onko
se
pientä vai suurta.
Suuren ja pienen, kuin myös älyn ja
tunteen kohdatessa toisensa syntyy sopusointu ja harmonia, niin kuin
kaurapuurostakin vatsalle. Silloin aukeaa mahdollisuus horisontaalisesta
vertikaaliseen näköalaan, eli vaakasuorasta pystysuoraan, aineesta henkeen.
Tajunta, jonka toiminnasta aina on kyse,
pääsee älyn ja tunteen sopusoinnun kautta nousemaan ylemmälle tasolle. Eli
tämän tason kauneuden ja sopusoinnun näkeminen nostaa tajuntaa kohti
eetteritason värähdyksiä, jolloin se vastaavuuslain nojalla tuo sopusointua
myös sen tason värähdyksiin.
Eetteriruumis on meidän voimaruumiimme,
jonka tukkeumat ja epäharmoniat puhkeavat monasti sairauksina fyysisessä
ruumiissa. Siksi kauneuselämyksillä on tervehdyttävä vaikutus niin sielumme
kuin ruumiimmekin terveyteen.
Aivan kuin oikea tasapainoinen ravinto
tukee ruumiillista terveyttämme, niin kauneuden sopusointuiset värähdykset
rakentavat ja tasapainottavat eetterikehoamme, josta olemme elämä elämältä
takomassa Sampoamme, kirkastus- eli ylösnousemusruumistamme.
Jos ihmisille menee sanomaan, että älkää
kiinnittäkö niin paljon huomiota pahaan kuin hyvään, niin he vastaavat:
etteivät he voi pistää päätään pensaaseen, ja olla välinpi
tämättömiä
pahan ilmennykselle, vaan paha pitää saada pois maailmasta.
Hyväänhän ne ihmiset sillä pyrkivät, ja
siksi ei heitä voi siitä moittia, sillä he tekevät niin kuin oikeaksi näkevät
vaikka eivät vielä ymmärrä mikä suuren elämän kannalta olisi oikeaa. Mutta
ihmiskunnan kehitystasoa voimme kyllä moittia, kun hyvät uutiset eivät ole yhtä
suosittuja kuin pahat, vaan paha yhä lumoaa ihmisiä.
Todellisuudessa nämä hyvät ihmiset
pistävät vielä päänsä pensaaseen ja ylläpitävät pimeässä viihtyvällä
tajunnallaan pahaa maailmassa.
Pahan näkeminen ja katsominen jopa viehättää
ihmisiä, sillä he haluavat nähdä josko ja kun se paha saa palkkansa.
Oikeuden vaatimus hallitsee vielä meitä ja
sen myötä tuomion henki. Me viihdymme tässä pensaan pimennossa mieluimmin, kuin
etsisimme kaikessa hyvän ja kauniin todellisuutta.
Me emme vielä näe ja usko, että kaikki se
mikä on, on tosihyvää ja kaunista, ja aina tarkoituksenmukaista. Me näemme toistaiseksi
yleensä vain todellisuuden luomia muotoja ja pidämme niitä hyvinä tai huonoina
tajuntamme mukaan. Siksi vielä pahakin täyttymyksessään muuttuu hyväksi ja
päinvastoin hyvä pahaksi tai sitten jo olemattomuudeksi.
Paha ja ruma ovat vain meidän aivokummituksiamme,
jotka poistuvat kun näemme todellisuuden, joka on aina tosihyvää ja kaunista.
Todellinen paha ei siis ole maailmassa,
vaan meidän korviemme välissä, jossa se voidaan vain poistaa.
Ovatko
siis sodat ja murhat vain meidän aivokummituksia, joku mielessään kysyy.
Kyllä, nehän niitä hirvittävimpiä ihmiskunnan
ajatusten luomia hirviöitä ovatkin. Eihän niitä enää olisi, jos ihmiset
ymmärtäisivät ja ottaisivat vastuun jo niiden luomista seuraamuksista ja
kärsimyksistä.
Kyllä ne ihmisten luomia todellisuuksia
ovat, sillä emme vielä parempaan kykene tajuntamme kehittymättömyydestä
johtuen.
Tietämättömyys onkin suurin
paha, joka aiheuttaa suurimmat kärsimykset ihmiskunnassa.
Paha on kuitenkin niin kauan olemassa
meidän tajunnassamme, jotta ymmärryksemme suunta saadaan muuttumaan. Nythän jo
Eurooppa alkaa sotien suhteen osoittaa kypsyyden merkkejä.
Hyvinä vanhempina jokainen haluaa suojella
lapsiaan ja lapsenlapsiaan kaikelta pahalta kärsimykseltä, kuitenkaan
onnistumatta siinä. Elämä kasvattaa ja koittaa herättää niin vanhempia kuin
lapsiakin tämän kautta ymmärtämään kärsimyksen merkitystä ja samalla opettaa
oikeamielisyyttä. Siinä kasvetaan vastuuseen ja toisesta huolehtimiseen ja se
on aina myös kaunista.
Epäitsekkäästä teosta me sanommekin: että
olipas kauniisti tehty. Kun me kasvamme oikeamieliseksi, niin tekommekin
alkavat sen myötä kaunistumaan. Me helposti liikutummekin kun näemme kauniin
teon.
Useilla ihmisillä on ollut hetkiä, jolloin
ovat saaneet kuin väläyksenä nähdä ja kokea myös taivaista kauneutta, jolloin
taivaallinen kaste on valunut silmistä. Kaste joka poistaa pikkuhiljaa
kyynelkanavista sen malkan eli tukin joka tukkii näkökykyämme eli tajunnallista
ymmärrystämme.
Kukat osoittavat luomakuntien muodoista
ehkä selvimmin meidän yhteisen kauneudentajumme sen hierarkian kanssa, joka fyysistä
luontoamme muovaa. Kukat vaikuttavat suoraan tunnepuolemme värähtelyihin ja
auttavat hetkellisesti mielemme kirkastumiseen.
Mutta kun ymmärryksemme kasvaa ja näkökykymme
terävöityy, emme jää ihailemaan vain ulkoista muotoa, vaan etsimme kukankin
kauneuden takaa sen syntysanoja.
Miksi
ne näyttävät niin kauniilta, miksi ne tuoksuvat hyvältä, miksi ne vaikuttavat
tunteisiimme, miksi emme voi niitä tallata ja pahoinpidellä, mitä ne vastaavat
minun sie
lussani,
mitä annan itsestäni, kun annan kukkia sydämestäni toiselle, mitä kukat meille
viestittävät, mikä niiden tarkoitus meidän elämässämme on jne.
Näiden asioiden ajattelu jo vie tajuntamme
lähemmäksi kukan syntysanoja, joita niiden luojat ovat mahdollisesti ajatelleet.
Tällöin totuudenetsijöinä meille avautuu mahdollisuus yhä enemmän päästä sen
tosikauniin yhteyteen, josta kukan kauneus on lähtöisin.
Aivan kuin luonnontieteilijä, joka kukkaa
tutkimalla alkaa nähdä siinä yhä suurempia ihmeellisyyksiä, niin
totuudenetsijäkin kukan syntysanoja eli ideamaailmaa lähestymällä älyn ja
tunteen, eli niin kuin nykyään sanotaan tunneälyn avulla, voi kokea ja nähdä ihmeen
ihanaan maailmaan, josta ulkoinen kukka on vain vertauskuvaa.
Kauniin ruusunkin alla on kuitenkin aina
pistävä piikki, joka muistuttaa meille tämän dualistisen maailman kauneuden ja
hyvyyden olevan vain pahan ja ruman toinen puoli.
Eli meidän on kuitenkin aina muistettava
päivätajunnassamme, kuinka valkea kynnyksenvartijamme on monesti vaarallisempi
ja petollisempi kuin se musta.
Siksi emme saa kaiken hyvältä tuntuvan
antaa sokaista meitä, emmekä jää siksi enää kuuntelemaan näiden seireenien
lauluja, vaan paneudumme aina etsimään sitä tosihyvää, joka löytyy pahan ja
hyvän takaa, ja joka on yhtä totuuden kanssa. Näin löydämme vain
myös
todellisen kauneuden ja hyvyyden.
Hyvät ihmiset tarkoittamattaan tekevät vielä
eniten pahaa maailmassa, ja hyvään kauniiseen pyrkiminen näyttää siksi olevankin
arveluttavaa.
Ne ihmiset ovat kuitenkin tämän maailman
hyvän ja kauniin sokaisemia, eivätkä hyvää ja pahaa vielä tunne. Viisaat
kehottavatkin ensin meitä tiedostamaan mihin persoonallisen hyvän ja onnen
tavoittelu saattaa meidät johtaa.
Itsekkyys on elämässä se porkkana, joka
maistuu hyvältä ja pitää meidät liikkeessä, mutta pikkuhiljaa sitä
mutustellessa sen tarkoitus meille selviää. Kaikki maallinen hyvä lopulta alkaa
väljähtyä, ellemme pääse ymmärtämään sen sisäistä merkitystä.
Elämä nimittäin ei tyydy vähempään kuin,
että meidän loppujen lopuksi pitää luopua kaikesta hyvästäkin, joka pitää
tajuntaamme kiinni tässä maailmassa.
Väinämöinenkin päästi Joukahaisen suosta
vasta, kun tämä luopui kaikesta maallisesta kuin myös kauneimmasta ja parhaimmasta
puolesta itsessään eli lupasi Aino sisarensa Väinämöiselle.
Eli elämä on paradoksaalista: se ensin
porkkanan ja kepin kanssa pitää tämän aasin liikkeessä ja juoksemassa hyvän
perässä, kunnes tajuamme miksi juoksemme.
Meidän pitää siis elämässä ensin pyrkiä
etsimään persoonallista hyvyyden ja kau
neuden
maailmaa ja lopuksi pystyä siitä luopumaan, ettemme jäisi persoonallisuutemme
vangeiksi.
Tämän jälkeen vasta voimme tie’toisen eli
tien toisen, todellisen hyvän ja oikean valita.
Ja se valinta tapahtuu vielä tässä
dualismin tasolla, jossa olemme hyvää ja pahaa, rumaa ja kaunista oppimassa eli
syömässä hyvän- ja pahantiedon puusta.
Päästötodistuksen saamme tästä vasta, kun
olemme tosihyvän kaunokaisemme Pohjan Neitomme eli taivaallisen ylkämme
kohdannet ja vihkiytyneet Hänen kanssaan kauneuden maailmaa rakentamaan koko
ihmiskunnalle. Silloin ravintonamme ovat elämän puun hedelmät.
_______
Menemme sitten näkemisen toiseen suureen
vaikuttajaan: nimittäin kiinnostukseen.
On hauska katsoa, kuinka
lapsi katselee kiinnostuneesti kaikkia pieniäkin kohteita, joita aikuinen ei enää
edes huomaa.
Tämän lapsenomaisen näkemisen me aikuiset
olemme jo paljolti kadottaneet. Johtuneeko siitä, että olemme mielestämme jo
kaiken mielenkiintoisen nähneet. Näin me ehkä saatamme kuvitella lasta
katsellessamme.
Kuitenkaan emme avoimin silmin huomaa kuin
pienen murto-osan siitä, mitä voisimme kaikessa nähdä.
Aikoinaan, kun kuljin pari viikkoa kameran
kanssa ja kuvasin kauniita pilvimuodostelmia erästä mainosvihkosta varten, niin
hämmästyin, kuinka kauniina taivas avautuikaan. En ollut ollenkaan nähnyt
taivasta sellaisena.
Vaati kuitenkin pitemmän kiinnostuneen
keskittymisen, jotta taivas paljasti kauniimman olemuksensa katsojalle. Näin on
kaiken näkemisen suhteen.
Luonnontieteilijä, joka on vuosia
opiskellut luonnon salaisuuksia, näkee luonnossa kävellessään huomattavasti
paljon enemmän ihmeellisyyksiä kuin me tietämättömät.
Mitä
enemmän olemme mistäkin kiinnostuneita, sitä enemmän myös se paljastaa meille
sisäisyyttään. Me yleensä näemme vielä vain elämän pintavaahtoja.
Tiedekin tutkii vielä syvällisesti näitä
elämän synnyttämiä vaahtoja pääsemättä materialistisena näkemään sen
syntyprosesseja.
Ihminenkin kokonaisuutena on huomattavasti
enemmän kuin hänen ulkomuodostaan voi päätellä. Tästä löytyy kiinnostava
ominaisuus meidän
näkökyvystämme.
Tästä pieni esimerkki siitä: Katselin erästä keskustelufoorumia netissä, jossa keskusteltiin kauneudesta.
Tässä erään naisen kertoma:
”Tutustuin kerran erääseen mieheen ja hän pyysi minua treffeille. Mies ei ollut mitenkään kummoisen näköinen minun mielestäni, mutta päätin suostua. Aloimme sitten tapailla ja uskomatonta, mutta tämä mies muuttui silmissäni komeaksi.
En tiedä johtuuko se siitä, että "vikoja" ei enää huomaa tai niihin ei kiinnitä huomiota samalla tavalla, kun se paljon puhuttu sisäinen kauneus tulee ilmi.
Esittelin tämän miehen myöhemmin ystävälleni ja kommenttia miehen ulkonäöstä pyytäessäni ystäväni totesi, että "eihän se mikään prinssi ole..."
En voinut käsittää, ettei hän pitänyt miestä komeana. Saatan olla pinnallinen, mutta en voisi seurustella ihmisen kanssa, joka ei miellytä silmääni, vaikka muuten miellyttäisikin”.
Tämän suuntainen lienee meillä jokaisella kokemuksena ystävien, oman puolison, lasten ja etenkin lastenlasten ja kaiken muunkin näkemämme suhteen. Tajuntamme pyrkii luomaan kaikesta, jota katselemme pitempään aina kauniimpaa. Miksi?
Kaikella
ilmenneellä on syntysanansa aina ylemmillä tasoilla kuin millä ne ilmenevät.
Siksi näkemämme voi herättää meidän tunne- ja menttaalipuolemme kokemaan ja
näkemään pintaa syvemmin, jopa aina syntysanoihin saakka.
Kaiken ilmenneen takana on aina tajunta,
kuten aineenkin atomin takana on voima ja voiman takana tajunta, joka sitä
voimaa ohjaa. Siksi näennäisesti kuolleelta tuntuva ny
kyinen muovimaailmakin on elävää
todellisuutta.
Ihminen, joka on täällä
fyysisellä tasolla luomassa ja opettelemassa siten todelliseksi luojaksi isolla
ällällä, pyrkii myös aina luomuksissaan matkimaan ulkoista luontoa ja sen
kauneutta.
Vuosi vuodelta sitä keväisin jaksaa
ihmetellä kuinka krookukset tunkeutuvat ruskean kuolleen lehtimassan alta
avatakseen kirkkaan kirkuvat värikkäät kukkasensa aurinkoon.
Jo nyt me voimme luonnossa nähdä todellisia
vertauskuvallisia näkymiä, jotka saavat meidät oivaltamaan ja kokemaan
oi’valtavia elämyksiä.
Taiteilijat
ovat kautta aikain herätelleet näkökykyämme katselemaan maailman kauneutta syvemmin
kuin mitä me yleensä siitä näemme.
Voisin näyttää tässä esimerkkejä suurten kuvataiteilijoiden
töistä, ja selittää, mitä itse niissä näen, mutta se olisi vain minun
näkemykseni ja joku toinen kiinnittäisi huomion aivan muuhun.
Musiikki, joka jossain muodossa
ja tasossa koskettaa meitä jokaista ihmistä, on yksi voi
makkaampia tunneluontomme ja
mielikuvituksemme kasvattajia.
Omakohtaisena kokemuksena voin kertoa, kun
kerran kuulin Sibeliuksen Romanssin soitettavan viululla, niin selkäranka alkoi
kummallisesti väräjämään ja tajuntani aivan kuin
irtosi ruumiista ja olin ihmeellisessä
haltiotilassa.
Näin taide vie meidät kokemaan ja näkemään
asioita, joita emme ehkä muuten näkisi ja kokisi sekä kasvattaa meidän
mielikuvitustamme, joka on kolmas syvemmän näkemisen väline ja ehto meissä.
Kamera, joka vastaa silmäämme, on myös
hyvä apuväline huomion ja mielikuvituksen kehittäjänä. Itse olen jo yli 50
vuotta käyttänyt kameraa aika säännöllisesti ja todennut miten sitä tulee
huomioitua ympäristöään paljon intensiivisemmin, kun kamera on mukana.
Ostin lapsenlapsillenikin digikamerat,
jotta heissä tämä huomiokyky kasvaisi jo pienestä pitäen, ja oppisivat näkemään
koiran raadossakin ne kauniit hampaat.
Nuori ihminen paljolti vielä katselee tätä
elämän ulkoista ilmennystä eikä huomaa sitä, mitä vanhemmiten ihminen oppii
kaiken takana olevaa näkemään.
Sanonta: tulet siksi, mitä eniten
ajattelet, pitää sisällään sen tosiasian, että ihminen luo ajatuksillaan oman
maailmansa, niin ulkoisen kuin sisäisenkin.
Jatkuvat positiiviset kauniit ajatukset
saavat ulkoisen maailmammekin näyttämään hyvältä ja kauniilta. Ja koska
ajatukset ovat myös toimintamme syntysanoja, luomme kauniilla ajatuksilla myös
kauneutta ympäristöömme.
Siksi suurten opettajien ensimmäinen ohje
puhdistuksen tiellä on puhdistaa ajatusmaailma pois kaikesta rumasta törystä,
mitä sinne on kerääntynyt. Sen kautta myös tunnemaailmamme alkaa pikkuhiljaa
puhdistua.
Näiden opettajien opetukset
perustuvat selvään psykologiseen tosiasiaan, sillä tämän jälkeen ihminen alkaa
nähdä asioita, joita ei ennen ollut havainnutkaan.
Jeesuksen Vuorisaarnan puhdistuksen tien
neljäs elämänohje olla vastustamatta sitä, minkä vielä pahana näemme, johtaa
ymmärryksemme avautumiseen tosihyvän ja kauniin näkemiseen, dualismin tuolle
puolen.
Maailma muuttuu jopa ihmeelliseksi uuden näkemisen
myötä.
Ihmiset yleensä vain
kuvittelevat, että näiden opetusten tarkoituksena on jokin epämääräinen
uskonnollinen tarkoitus.
Emme ole vain huomanneet, että taivasten
valtakunta tulee meidän kauttamme luoda tänne fyysiseen maailmaan asti, eikä
odotella kuolemanjälkeistä taivastilaa. Taivasten valtakuntahan jää meiltä
saavuttamatta, ellemme ole sitä jo eläessämme saavuttaneet.
Taivaisia tai’vaivaisia
tiloja saamme kyllä kuoleman jälkeen kokea.
Ulkoisesti maailma on jo paratiisillinen,
kun vain avaamme silmämme ja sydämemme näkemään sen. Ja siksi Jeesuksen
vuorisaarnan opetukset ovat selvä psykologinen opetus siitä, miten se tulee
meille jo täällä eläessä näkyväksi ja koettavaksi.
Ihminen, joka on tajuntansa näkökyvyn
herättänyt, voi jo elää lähes paratiisillisessa maailmassa.
Vaikka ympärillä vielä tapahtuu rumia
kauheita asioita, näkee hänen ymmärryksensä niiden tarkoituksenmukaisuuden, ja
toteaa miten tämän synkän terävän varjon on kirkas valo luonut.
Hän
ymmärtää, kuinka kovan työn takana tämä paratiisin luominen vielä on tälle tasolle,
sillä yksilöiden itsekkään tajunnan muuntaminen epäitsekkääksi on äärettömän
hidas ja tuskallinen prosessi.
Jeesuksen sanat:”Kaitse minun
karjoani, ruoki minun lampaitani”, tarkoittavat myös sitä, että meidän tulee
pystyä paimentamaan ajatuksiamme näitä mielemme lampaita Minuutemme ohjaukseen
ja ruokkimaan niitä totuudellisia ajatuksia, joita kasvattamalla maailmamme
muuttuu tosihyväksi.
Ja kun saamme sen malkan pois silmästämme,
näemme kuinka elämäämme ohjaavat
todelliset hyvät voimat,
emmekä ole tuuliajolla, sattumien varassa kuten tiede vieläkin opettaa.
Ihmiset jo pyrkivät yleisesti kauneuteen,
hyvyyteen ja puhtauteen, vaikka se olisikin vielä paljolti itsekästä oman hyvän
tavoittelua, niin se johtaa aikanaan epäitsekkääseen oikeamieliseen
suuntaan.
Ja hyvä suunta vuosien mittaan on ainakin täällä
Suomessa ihmisillä yleensä lisääntynyt ymmärryksen kasvamisen myötä, ja alamme
yhä selvemmin ilmentämään sitä klopaalista tehtäväämme, jonka Pekka Ervast näki
jo 1900-luvun alkupuolella, että Suomi tulee olemaan Euroopan omanatuntona ja
tuomaan sen kautta jumalaista kauneutta Euroopankin ihmisten mieliin. Olemmehan
Euroopan vanhin sivistyskansa. Mutta se olisikin jo toinen esitelmän aihe.