Elämä on järjestynyt kouluksi joka systemaattisesti viekoittelee tämän aasin monenlaisilla hyvillä porkkanoilla eteen päin kulkemaan ja itseään kehittämään.
Itsekkyys on ollut ainakin alussa se hyvä ominaisuus meissä joka on meidät liikkeellä pitänyt. Kuitenkin elämä samalla opettaa meitä tästä itsekkyydestä
luopumaan koska se tuo aina kärsimyksen muassaan.
On takaisin maksettava aina, joka otettu onnen hetki ja laina. Elikä tässä dualismissa eläminen tasaa onnen ja kärsimyksen.
Mitenkä sitten voimme luoda itsellemme onnellista rakkauden täytteistä tulevaisuutta. Onko se ollenkaan meidän käsissämme vai säätääkö ja määrääkö
kohtalo sen, niin kuin laulu väitti
Elämä on varannut meille pelkkää onnea tulevaisuuteen, ellemme itse sitä tärvele. Meidän pitää oppia vain ymmärtämään,
käsittämään mitä meidän on tehtävä, jotta onni meitä seuraisi.
Ymmärrys on se valo se lunastaja meissä joka pitää saada loistamaan.Tietämättömyys
on se paha joka kärsimystä kylvää.
Ymmärrys syntyy kun nainen eli tunne ja mies eli äly löytävät toisensa sopusointuisessa yhteistyössä.
Kun mies löytää itsestään naisen ja nainen miehen ollaan jo pitkällä ymmärtämisen tiellä.
Aivan kuin maalliseen avioliittoon mennessä mies ja
nainen sanovat papin edessä toisilleen tahdon, tahdon, samoin ihmisessä tämä liitto älyn ja tunteen välillä saa tajunnan heräämään jumalaisen järjen ja tahdon eli rakkauden suuntaan.
Silloin ihminen alkaa ymmärtämään myös kokonaisvaltaisemmin elämää. Meitä miehiä tietysti ihmetyttää miksi koko'naisvaltainen on naisvaltainen.
Suomen kieli pohjaa Kalevalaiseen mysteerioviisauteen ja Kalevalahan on matriarkaalinen. Pohjanakka komentaa ja kouluttaa meitä kalevalaisia urhoja jotka tavoittelemme hänen ihanaa tytärtään.
Jeesushan puhui taivaallisesta ylkästä, juutalaisuus kun oli patriarkaalista.
Pohjanakka kuin hänen tyttärensäkin, joka
ilmenee muun muassa henkisenä omanatuntona meissä, toimivat oikean eli naisellisen aivopuoliskomme kautta intuitiona eli sisätajuntana. Tämän kanavan kautta olemme siis yhteydessä minuuteemme.
Tajunta laajenee jo olennaisesti kun kaksi tajunnallista sukupuolta lyöttäytyy aviollisesti yhteen. Miehenä opin silloin syvemmin eläytymään ja ymmärtämään naisena olemista eli omaa naistani
itsessäni.
Miehen eetteri eli elämänvoimaruumis on naisellinen ja naisen miehinen, joten molemmat sukupuolet löytyvät myös meistä jokaisesta. Toinen on vain päällimmäisenä,
ja siten liikaa hallitsevana.
Miehenä voin jopa lopuksi sanoa: että on olennaista, että olen naista, suurempi täydellisempi eli kokonainen. ---------
Äiti sanoi aina että koita nyt jo olla ihmisiksi. Ja koitinhan minä, vaikka ei se helppoa ollut.
Jokainen me sitten kerran heräämme olemaan ihmisiksi,
alamme ymmärtämään ja käsittämään eli tekemään käsillämme ja toimimaan epäitsekkäästi toisten hyväksi, niin kuin perheellinen joka ei voi enää pelkästään
itselleen elää.
Lapset ovat meidän hyviä kasvattajiamme pois itsekkyydestä. Rakkaus ilmenee perheessä myös jo yhteyden tunteen riemuna.
Kun me koemme rakkautta, vie se tunne meidät kuin pois itsestämme.
Itsekkyydellä ei ole mitään sijaa siinä. Tämä opettaa ymmärrystämme
siksi etsimään rakkautta toisten ihmisten onnesta, iloitsemaan toisten ihmisten iloista, keksimään yhä uusia keinoja toisten ihmisten iloiseksi, onnelliseksi tekemiseksi.
Silloin
henki ilmenee myös meissä ilona. Ja ilon jonka näemme silloin veljemme silmässä ilmentää jo kaksin- tai moninkertaista iloa.
Kun saamme viestin, tai pienenkin väläyksen
omalta hengeltämme eli korkeammalta minältämme tuo se ilon ja ihan'uuden ihanuuden tullessaan. Se voi tulla myös sen veljemme kautta, sillä yksin emme opi rakastamaan.
Siksi
kahden ihmisen syvällinen liitto on rakkauden korkeakoulua, jossa opitaan luopumisen ja vastaanottamisen vaikeat läksyt. Pitää oppia luopumaan, jo eläessä kuolemaan jotta ikielämä rakkaus meissä syntyisi.
Min verran meissä on lempeä, sen verran meissä on iäistä. Sen verran meistä myös jäljelle jää, kun päättyvi päivä tää, sanoi Eino
Leino, tarkoittaen lemmellä kyllä rakkautta. Sillä lempi katoaa, mutta rakkaus jää.
Niin kauan kuitenkin kun janoamme itsellemme rakkautta on se 'itse' esteenä sen tulemiselle.------
Niin kuin jo mainitsin on Suomen kieli viisas mysteeriokieli, vanhaa perua ihmiskunnan alkuperäisestä kielestä.
Pitkään
mietin miksi tämä Suomen kielen rakkaus-sana, tämä hirveeltä tuntuva kerakekimppu, on tässä muodossa, kun se muissa kielissä on paljon kauniimpi, kunnes se selvisi.
Vanhassa Egyptissä johon meillä on ollut muinoin läheiset suhteet kutsuimme logosta eli auringonjumalaa Raaksi.
Tämä Ra kastaa, rakastaa, eli antaa vesi ja tulikasteen
meille vielä tänä päivänäkin ja syleilee meitä paistamalla.
Ja onhan rakkaus eli Ra'kausi todellista aurinkokautta ihmisenkin elämässä. Se ei ole
seisova vesi, vaan soliseva raikas puro joka elävöittää ja kastaa maaperän virratessaan.
Siksi meidänkin tulee puhdistaa sydämemme, jotta Ra voi kauttamme virrata,
kastaa ja elävöittää ensin perheessä ihmistaimien kasvua jotta heistä kasvaisi taas Ra'kastavia aikuisia. ----------
Voimme sitten tarkastella kahta erillaista ihmistyyppiä
rakkauden näkökulmasta katsoen, nimittäin sydämen- ja älyntien kulkijaa.
Ihmiskunnassahan noin yleisesti ottaen tuntuu että naiset kulkevat sydämen tietä ja
miehet älyn. Näin ei kuitenkaan ole asianlaita, sillä ihmiset eivät yleensä kulje millään tiellä.
Mutta tielle lähteneet monet imiset alkavat sielussaan
yhä enemmän irtaantumaan sukupuolestaan ja kulkevat molempia teitä ja muistuttavat jo Ihmistä isolla iillä.
Kuitenki painopiste sydämen ja älyn välillä
saattaa vaihdella eri ikäkausinakin.
Ihminen katselee ja eläytyy elämän ihanteeseensa välillä älyn välillä tunteen siivittämänä.
Kun ihminen älyn silmällä katselee rakkauden ja veljeyden ihannetta näkee hän vapauden siinä tärkeänä tekijänä.
Hän näkee että hänen tulee olla vapaa kaikista sidonnaisuuksista, ristiriidoista, synneistä ja itekkyyden tuomista kärsimyksistä.
Pitää
pystyä hillitsemään tunnepuolen tuomat myllerrykset. Seisomaan kuin viilipytty keskellä tunnepuolen viettelyksiä. Kuin Odyseus älyllään varautua voittamaan seireenien houkutukset. Hän näkee että paha on
pohjimmiltaan tajunnan rajoittuneisuutta.
Kun taas sydämen tien kulkija on täynnä hellyyttä ja armahtavaa sääliä, joka sulkee kaikki syliinsä ja voi ottaa
kaikkien tuskat päällensä, ja kärsiä mitä tahansa toisten puolesta, niin kuin äiti lapsensa puolesta, ja unohtaa täysin oman itsensä.
Näiden molempien
teiden pitää hyvissä ajoin yhdistyä jotta ihminen saavuttaa sen täydellisyyden jonka suuri elämä on säätänyt osaksemme.
Puhdas älyntien kulkija
koittaa saavuttaa voittoa omasta alemmasta itsekkyydestään kieltäymuksen, pakon ja tukahduttamisen kautta. Koitaa polkea oman seksualisuutensa ja itsekkyytensä ja tukahduttaa tunteensa jotka haittaavat ja estävät häntä
pääsemästä ja saavuttamasta älynsä näkemää ihannetta.
Hän koittaa siis kiivetä suoraan vuorelle jyrkintä rinnettä ylös.
Älyn tie on taistelujen ja voittojenkin tie.
Yhdessä elämässä tosin ei paljoa ehdi saavuttamaan. Ihmisellä joka tässä
elämäs-sään vasta herää vakavammin ponnistelemaan menee homma helposti överiksi.
Hän sortuu liialliseen asketismiin ja itsensä kiduttamiseen, ja
joutuu lopulta luopumaan mahdottomalta näyttävässä yrityksessään, ellei omaa jo syntymästään harvinaisen lujaa ponnistusvoimaa.
Jos ihminen on tällä
tavoin itsensä voittanut, voi hän seuraavassa elämässään, toisena persoonana ihmetellä omaa kylmyyttään, miksi hän ei voi tuntea lämpimiä tunteita toista ihmistä kohtaan.
Hänellä saattaa olla voimakas sukuvietti, mutta ei pysty rakastumaan toiseen ihmiseen. Hänen tunnepuolensa on kuin syvällä, ja tarvitaan suuria tapahtumia herättämään sitä
esille.
Ihminen voi edelleen jatkaa tällä tiellään ja nousta vielä ylemmille tasoille, jos hän ei sorru omien alempien viettiensä kuiskauksille.
Hän vapautuu kaikista kärsimyksistä saavutettuaan voiton omasta alemmasta persoonallisuudestaan ja nousee lopulta älynsä voimilla yksinäiseen kirkkauteensa.
Hänelle rakkaus on korkeinta persoonatonta hyvyyttä ja täydellistä sopusointua korkeamman järjen kanssa. Lemmenelämä näyttäytyy hänen silmissään alhaiselta, synnilliseltä
jopa saastaiselta.
Tällainen ihminen voi helposti langeta moralistiksi, eli nykyajan puukkojunkkariksi, joka terävällä älyllään kuin Morapuukko listii syntisiä.
Moralisti ilmentää kylmää julmuutta kuin Jehova Jumala.
Ihminen voi lopuksi kuitenkin tällä tiellään nousta täydellisesti vapaaksi olennoksi, jonka ei
ole enää pakko syntyä maan päälle.
Hän voi jatkaa kehitystään korkeammilla tasoilla, mutta täydellisyyttä ihmisenä hän ei voi enää
niillä tasoilla saavuttaa.
Hän on ylevämpi, puhtaampi ja vapaampi kuin kukaan meistä. Ja kuitenkin häneltä puutuu yksi, ja sen myötä kaikki, niin kuin Paavali
sanoi : nimittäin inhimillis-jumalainen rakkaus.
Hänen on ehkä kerran palattava takaisin inhimillistä rakkautta oppimaan.
Kyllähän
ihminen voi omilla ponnistuksillaan nousta taivaisiin ja päästä jumalien luo, mutta jumala ei tule siten maan päälle. Inhimillinen täydellisyys ja tehtävä ei olekaan siinä että ihminen häipyy taivaisiin
ja tulee jumalaksi, vaan siinä että jumala täyttää ihmisen jo ihmisen täällä maanpäällä ollessa. Sanoi Blavatsky, länsimaisen ihmisen tietä ja tehtävää tarkoittaen.
Sydämen tie on aina ollut myös ihmisen kuljettavana. Ja kun sitä oikein kuljetaan, vie se ihmisen suoraan puhdasta veljesrakkautta eli kaiken yhteyden kokemista kohti.
Oikea sydämen tie ei ole pelkän tunteen tie, vaan sydän kuuntelee myös intuitiota, oikeaa aivopuoliskoaan, joka tuo ajatteluumme oikeita aineksia.
Äly
kuin itsestään kasvaa sydämen ohella.
Ihminen joka näkee ihanteen sydämellään, näkee että rakkaudella ratkaistaan kaikki ongelmat elämässä.
Suhtautumalla omiin kuin muittenkin ongelmiin ja vaikeuksiin lempeydellä ne pikkuhiljaa murenevat ja häviävät.
Hän vaistomaisesti tietää ettei voi ilman muuta tukahduttaa
tunteitaan eikä vapautua siksi kärsimyksistäkään, vaan vapaaehtoisesti ottaa omat kuin muittenkin kärsimykset kantaakseen.
Vapaaehtoinen kärsimys ilmentää
hänessä jo jumalaisia ominaisuuksia. Hän tietää, että paha on vain meidän opettajamme, ja poistuu kun opimme elämään sen kanssa oikein.
Rakasta pahaa
ja se on vapahdettu. Tai jos joku on minulle paha, niin minä olen hänelle hyvä, ja hänestäkin tulee hyvä, sanoi Laotsee.
Nämähän ovat pelkkiä fraaseja
meille niin kauan kun emme ole itse kokeneet niitä tosiksi. Ne saavat sisällön vasta kokijan tajunnassa.
Mitään sydämen tien kulkija ei voi itsessään tappaa
vaan suo kaikille oman elämänsä. Hän ei erehdy luulemaan himojen tulia elämän auringonpaisteeksi, vaan etsii niiden takaa todellista pysyvää, oikeaa tunnetta, joka ei tukeudu itsekkyyden tarjoamiin nautinnonhaluihin,
ja seksuaalisuuden viettelyksiin.
Hän janoaa rakkautta, mutta tietää ettei rakkautta ole se tunne joka voi herätä tänään ja jo huomenna kuolla. Ei ole ollut
rakkautta se että tänään ihastuu ja huomenna unohtaa, kylmenee ja jopa vihastuu.
Ei osaa ihminen silloin vielä rakastaa. Hän on vielä tunteittensa orja. Hän
liikkuu vielä hyllyvällä suolla, josta ei löydä tukevaa perustaa
Miten päästä sitten varmalle tukevalle pohjalle, jonka varaan voi ruveta rakentamaan.
Luodakseen lujan henkisen perustan heti alusta asti ihmisen tulee oppia uskollisuuden läksy.
Ellei hän opi ensin yhtä ihmistä
uskollisesti ja vastuullisesti rakastamaan ei hänessä kehity niitä eettisiä ominaisuuksia, joita jumalaisessa rakkaudessa ilmenee.
Me ihmiset helposti yhdistämme rakkauden
vain siihen ihanaan tunteeseen jota jokainen olemme saaneet kokea. Ja kun tämä tunne pikkuhiljaa laimenee, koemme että rakkaus on kadonnut elämästämme.
Todellisuudessa
olemme saaneet vain kuin lohdun tai armon jotta jaksamme käydä tätä kärsimysten koulua säädetyn aikamme.
Henkinen kasvu ja siten myös rakkaus kulkevat käsikädessä
vastuun ottamisen kanssa.
Jos te olette vähässä uskollisia, minä panen teidät paljon haltioiksi, on meille sanottu.
Tätä
uskollisuutta, epäitsekkyyttä ja vastuuta opitaan parhaiten kahden ihmisen arkipäivän suhteessa, ja etenkin omat lapset ja meikäläistä jo lapsenlapsetkin siihen kasvattavat.
Sen tähden uskonnoissa on pidetty avioliittoa pyhänä instituutiona, jossa ihminen voi oppia luopumaan itsekkyydestään, ottamaan vastuuta ja uskollisesti rakastamaan toista ihmistä.
Tämä on vaikea läksy opittavaksi ja tiedämme kuinka ihmiset ovat aina aisan yli hypelleet. Elämä elämältä olemme siinä luokalle jääneet.
Mutta kerran se onnistuu ja silloin osaamme suhtautua puolisoommekin kuin hyvät vanhemmat lapseensa.
Vaikka lapsi kuinka kiukuttelee niin vanhemmat ymmärtävät
sen olevan vain kasvukipuilua, ja katsovat pintaa syvemmälle ja näkevät hänessäkin vain rakkautta janoavan väräjävän sydämen joka on meille opettajaksi annettu, ja jonka kautta saamme aina vain sen minkä
kasvaaksemme tarvitsemme.
Joka päivä on tutkintopäivä tässä korkeakoulussa.
Jotenkin tuntuu, että elämässä
kaikki on hienosti järjestyksessä. Ainakin jo näin vanhempana asioita tarkastellessa.
Sinkut joiden ei tässä elämässään tarvitse tiiviin parisuhteen kautta
oppia, tai ovat jostain syystä jättäneet opinnot kesken voivat viettää kuin kesälomaa, jos karma sen sallii, tai jos ovat jo niin kehittyneitä, että pystyvät opettelemaan tai jo toteuttamaan globaalia eli kaikkiallista
rakkautta, toimimalla ihmisten opettajina ja auttajina.
Jotta osaamme arvostaa ja ymmärtää rakkautta on sen rakkaudettomuus meille opettanut. Jotta näemme valon, on sen pimeyden
kautta pitänyt tulla. Tämän ymmärtäminen vapauttaa meidät tuomion hengestä.
Niin kauan kun näemme pahaa, emmekä ymmärrä sen tarkoitusta, me
helposti tuomitsemme sen, ja tuomitseminen on rakkaudettomuutta pahimmasta päästä.
Millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan, sanoi Jeesus.
Tuomiolla me sidomme tajuntaamme - ymmärrys taas vapauttaa sen.
Pelko on myös yksi rakkauden suuria esteitä. Pelko on pimeyttä meissä.
Kun kuljemme pimeässä näemme ja säikymme kaikenlaisia mörköjä ympärillämme. Mutta valo näyttää, ettei mitään pelättävää ollutkaan.
Pelko voitetaan luottamuksella ja ymmärryksellä.
Vanhasta Saksan oppikirjasta poikavuosilta jäi mieleen tähän sopiva tarina, jonka olen monasti jo
kertonut, mutta jonka syvällinen opetus on hyvä aina pitää mielessä.
Matkustajalaiva oli merellä kovassa myrskyssä. Laivat olivat siihen aikaan pienempiä kuin
tämä uponnut Estooniamme. Laiva narisi ja keikkuin kuin lastu laineilla, ja vettä pärskyi joka pulelta sisällekin.
Matkustajat olivat kauhuissaan. Kuka oli kyyristynyt nurkkaan
rukoilemaan, kuka manasi äänekkäästi huonoa tuuriaan kun oli lähtenyt tälle matkalle. Laivassa vallitsi yleinen epätoivo ja pelko.
Siellä oli kuitenkin pieni
poika, joka oli aivan rauhallinen ja kulki ihmisten parissa rauhoittamassa heitä.
Kun häneltä kysyttiin: kuinka sinä voit olla noin peloton ja rauhallinen, vastasi poika kirkkain
silmin:" Mutta eihän meillä ole mitään pelättävää, sillä kapteeni joka tätä laivaa ohjaa on minun isäni."
Tällainen sanoisiko lapsenomainen
100% luottamus, joka perustuu kuitenkin tietoon, elämää ohjaavien hyvien voimien todellisuudesta, vapauttaa meidät jo kaikista turhista peloista.
Sokea usko ei tähän
riitä, tarvitaan uskoa joka on kokemusperäistä tietoa.
Kun opimme ymmärtämään niin, että alitajuntammekin sen käsittää, että kaikki minkä
me joudumme kohtaamaan, kuuluu meille, sillä on jokin viesti meille, koska sattumaa ei ole olemassakaan.
Kun tämän ymmärrämme, muuttuu suhtautumisemme siihenkin jota ennen
pidimme pahana. Silloin koetamme ymmärtää mitä se pyrkii minulle opettamaan, sillä niin sanottu pahakin on hyvä opettajani pyrkiessäni totuuteen, tosihyvään eli rakkauteen.
Paha on maailmassani niin kauan kun sitä tarvitsen. Pahan takana on lopulta aina hyvä tarkoitus. Pahaa tahtoa ilmenee ihmisillä äärimmäisen harvoin. Meistä tuntuva, pahalta ilmenevä tahto, on yleensä
aina tietämättömyydestä johtuvaa.
Hyvässä tarkoituksessa mutta itsekkyydessä ja tietämättömyydessämme me aiheutamme eniten kärsimyksiä
itsellemme ja ympäristöllemme. Persoonallinen hyvä tahto ei siis vielä riitä, tarvitaan ennen kaikkea syvempää ymmärrystä jotta tekisimme todellisia hyviä tekoja. Avulias aatu monasti vain sekoittaa pakkaa.
---------
Mammonan maailma sitoo tajuntaamme myös voimakkaasti. Jos ei meitä hallitsekaan enää rikkauden himo, niin meitä saattaa hallita vielä ehkä köyhyyden
pelko. Pelot ja halut ne tätä elämänpurttamme eniten keikuttavat.
Tämä pelko sitoo tajuntaamme niin kauan kunnes ymmärrämme, uskomme ja saamme jopa kokea,
että mitä enemmän pystymme luopumaan ja antamaan, niin aineellista sielullista kuin henkistäkin antia, sitä enemmän meillä riittää annettavaa.
Kierrätys
ja luov'uus eli luovu jotta uus sinussa syntyisi, alkaa toimimaan näin elämässämme.
Itse olen huono pappi siitä puhumaan kun en siihen itsekkään kykene. Minulta
ei ole koskaan autoa varastettu, mutta yhteen väliin näin usein unta että auto oli varastettu, ja sain kokea ne kaikki menettämisen tunteet ja harmit jotka osoittivat että en ollut valmis ainakaan vielä autosta sovinnolla luopumaan.
Viimeksi sitten omistin unessa valkean upean uuden Mersun, jota nyt oltiin minun nähteni varastamassa. Yritin mennä estämään, mutta väliin hyppäsi jonkinlainen maagikko joka
pysäytti aikeeni.
Soitin poliisit apuun, mutta nekään eivät mitään mahtaneet. Uni päättyi siihen, mutta se riitti jälleen opetukseksi. Täällä
sitä vielä ollaan.
Omistamisen oikeudesta luopuminen on kai niitä vaikeimpia läksyjä rakkauden tiellä. Mene ja myy kaikki mitä sinulla on, jaa se köyhille,
ja seuraa minua, sanoi Jeesus rikkaalle nuorukaiselle.
Omistamisen oikeus aiheuttaa ihmisten välille ehkä eniten katkeruutta, vihaa ja lemmessä mustasukkaisuutta.
Ihmisen tehtävä on siis voittaa itsensä ja ottaa oma jumalansa eli rakkaus vastaan tässä persoonallisuudessaan ollen. Sen kautta luodaan uusi taivas ja uusi maa.
Kun rakkaus eli Ra'kastaa ihmisen, kuvataan sitä pyhän hengen laskeutumisena valkeana lintuna tajuntaamme. Kalevala kuvaa sen vaakalintu valkeana joka tuo tasapainon rauhan ja rakkauden elämäämme. Mutta miten
sitten tähän asti päästään?
Puhdistuksen tie on sitä ennen läpikäytävä: päivä, uni ja sisätajunnassa asti. Kun lähdemme
sitä tietoisena astumaan, nopeutuu henkinen kasvu huomattavasti, ja meitä siinä aina autetaan.
Pohjan neitomme neuvoo: "Aura kultainen kuvoa, hopeainen huolittele, sillä kynnät
kyisen pellon, käärmehisen käännättelet. Eli luo sellaiset jalot ihanteet ja maailmankuva itsellesi, jolla alemman itsesi voitat.
Aurahan ei tarkoita maatyökalua, vaan
kullanväristä menttaalista pyhimyskehää, auraa joka syntyy ylevistä ajatuksista ja maailmankuvasta päämme ympärille, kuten pyhimyksille on kuvattu. Me olemme ja tulemme ihmisinä siksi mitä eniten ajattelemme.
Taivas astuu maan päälle siis meidän tajuntamme kautta. Hyvän- ja pahantiedon puun omenat loppuun popsittuamme Elämänpuu istutetaan maalliseen paratiisiimme asti, tähän
tajuntaamme, eli me teemme silloin tällä tasolla tekoja jotka ovat ikuisuudesta, rakkaudesta kotoisin, ja siten ikuisuuteen asti vaikuttaviakin tekoja.
Rakkaus on pohjimmiltaan siis ymmärrystä,
käsienkin kautta tekoa ja toimintaa, eli suomeksi sanottuna käsittämistä. Se on Kristus, joka ilmentää Jumalaa rakkautena ja joka silloin jälleen astuu nyt meidän kauttamme maan päälle.---------
Lapsena sain osakseni rakkautta. Nuorena tunsin rakkauden inanuuden, keski-iässä saatoin tehdä rakkauden tekoja, vanhana ehkä jo ymmärrän rakkautta, ja osaan unohtaa alemman itseni,
jotta löydän todellisen Itseni , suuren rakastettuni, josta oma maallinen rakastettuni olikin vain vertauskuva. -----------
Takaa ristikon kaksi katsoa käki, toinen lokaa, toinen tähtiä
näki.
Maailmamme on sellainen kuin olemme sen itse rakentaneet, itse luoneet. Olet siiven kärjestä siivenkärkeen omien ajatustesi tulos, sanottiin lokki Joonatalle. Toinen näkee
maailman pahana toinen hyvänä.
Viisaat sanovat ettei maailma ole hyvä eikä paha. Maailmassa kaikki on järjestyksessä. Ainoa paikka missä on epäjärjestystä
on meidän tajuntamme.
Se kun alkaa järjestymään niin maailmakin muuttuu paratiisilliseksi, ihanaksi paikaksi elää, ja saamme tehdä työtä tässä
eedenin puutarhassamme, niin sisäisessä kuin ulkoisessakin.
Toiset saavat vielä tapella ja sotia oppiakseen olemaan ihmisiksi.
Sisäinen
minuutemme meissä on kuin kirjailija, joka elämä elämältä kirjoittaa upeaa rakkaus jatkokertomusta, jossa yksi elämä on kuin yksi päivä sankarimme elämästä ja seikkailusta.
Vain kirjailija itse tuntee juonen, sankari (persoonallisuus) on siitä vielä melko tietämätön.
Hänessä on vain merkillinen
kaipuu joka hänen unelmissaan pukeutuu ihanan valkoisen prinsessan (prinssin) muotoon.
Elämä on satua ja siksi ajatukset ja unelmat lopulta toteutuvat. Prinssimme löytää
kerran unelmiensa prinsessan, Pohjanneitonsa ja saa puoli valtakuntaa eli sen puuttuvan toisenkin puolen, jolloin hänestä tulee persoonallisuutena kokonainen.
Paha on syösty ymmärryksellä
omaan mahdottomuuteensa, kuin myös alempi persoonallinen hyvä, joka osoittautui vain pahan takapuoleksi eli unelmaksi prinsessasta, porkkanaksi joka sai prinssin ponnistelemaan eteenpäin läpi "piikkipensaide" ja lopuksi löytämään
ja yhtymään oikeaan prinsessaan, tähän rakkauden ja totuuden valtakunnassa elävään tosihyvään suureen rakastettuun.
Vietettävät häät
ovat sitten sen mukaiset:
Kosmiset häät Vesa Matti Loirin laulamana loppuun: